DUB zet feiten rond P+R De Uithof op een rij

De P+R De Uithof in april 2013 met uitzicht op de tennisvelden van Olympos

Eindelijk is hij af, de Park + Ride De Uithof. Vanaf  1 oktober kan iedereen hier zijn auto parkeren en met bus 11 of de ov-fiets (50 stuks) of de eigen fiets zijn weg vervolgen richting De Uithof of de stad. Je kan ook gaan lopen als De Uithof je eindbestemming is. Hiervoor is er een stoep aangelegd langs de Lundlaan. Bij het Hubrechtlaboratorium wordt het voetpad nog geplaveid.

De Universiteit Utrecht heeft voor haar medewerkers die in De Uithof werken 670 plekken in de garage gereserveerd. Daar wordt in de wandelgangen met gemengde gevoelens over gesproken. Is het aantal plekken niet te klein? Verdwijnen parkeerplekken elders in De Uithof nu? Daarnaast bestaat de vrees dat de komst van de garage het invoeren van betaald parkeren voor medewerkers in De Uithof zou betekenen. Een niet al te helder mailtje aan alle medewerkers deze week over onder meer de parkeerpas voor de P+R zorgde nog eens voor een veelheid aan vragen.

DUB checkt de geruchten en zoekt antwoorden bij de man die het weten kan: Ruut van Rossen van de directie Vastgoed & Campus.

Hoeveel parkeerplaatsen heeft de P+R en hoe zijn die verdeeld?
Van de in totaal 2000 parkeerplekken zijn er 750 van de UU. Daarvan heeft Danone er 80 gehuurd voor een periode van 5 jaar. Voor UU-medewerkers die werkzaam zijn in De Uithof blijven er dus 670 over. De andere gebruikers van de P+R zijn de Hogeschool Utrecht (150 plekken) en het UMC Utrecht (600). Er zijn 500 openbare plaatsen. Wanneer de RIVM naar De Uithof komt – zij komen te zitten op de plek van het Wentgebouw – kunnen er meer plaatsen van de UU worden verhuurd. Hoeveel dat er worden, is nu nog onduidelijk.

Heb je als medewerker gegarandeerd een plek in P+R De Uithof?
Nee, wie hier wil parkeren, is niet gegarandeerd van een plekje. In het transferium zijn er 670 parkeerplaatsen voor Uithofmedewerkers van de UU. Als die plekken vol zijn, wordt dat aangegeven op een bord. De automobilist kan dan twee dingen doen: parkeren in het Transferium op een openbare plaats tegen betaling van 4,50 euro per dag - inclusief buskaartje - of op zoek gaan naar een parkeerplaats elders in De Uithof.

Kun je als student gebruik maken van de speciale UU-plekken?
Nee, de UU-plekken zijn alleen bedoeld voor medewerkers. Je hebt dan echt een P+R pas nodig. Studenten die hier willen parkeren, moeten gewoon een uitrijkaart kopen. Datzelfde geldt overigens ook voor gasten van de universiteit en voor medewerkers van de UU die hun werkplek in de binnenstad hebben.

Verdwijnen er parkeerplekken elders in De Uithof?
Ja, dat klopt. In de afgelopen jaren zijn er al plekken verdwenen zoals bij de bouw van het GML, het Gemeenschappelijk Milieu Laboratorium in de noordwesthoek van De Uithof. Ook gaat het parkeerterrein op de hoek van de Leuvenlaan en de Budapestlaan verdwijnen als de hogeschool daar een pand gaat bouwen. De parkeerplaatsen in het transferium compenseren dit verlies.

Kunnen er bij de ingangen van De Uithof geen borden komen waar op staat waar er nog vrije parkeerplaatsen te vinden zijn?
Dat heet in vakjargon een dynamisch parkeerinformatiesysteem. Dat staat op de wensenlijst maar is zeer prijzig. Over een eventuele plaatsing is op dit moment niets te zeggen.

Je kunt bij de P+R een fiets parkeren, maar kun je daar nog wel bij als er geen parkeerplek blijkt te zijn?
De fietsenstalling is altijd te bereiken, maar het is inderdaad vervelend als je fiets in de P+R staat en je geen parkeerplaats meer kunt krijgen in de garage. Je kan dan kiezen voor een openbare parkeerplaats tegen betaling. Maar ik verwacht niet dat het parkeerquotum van de Universiteit Utrecht in de startfase wordt bereikt.

Waarom is de P+R-kaart gratis en de XS-pas niet?
Voor de P+R moet een aparte parkeerpas worden aangevraagd, omdat de garage een meer geavanceerd systeem heeft dan de huidige XS-pas waarmee je in De Uithof kan parkeren. De pas is gratis omdat de aanschafkosten veel lager zijn, dan de productiekosten van de XS-pas, die 25 euro bedragen. Wie slordig omspringt met zijn P+R pas, moet wel betalen voor vervanging.

Als de XS-pas en de P+R-pas naast elkaar gebruikt kunnen worden, ligt misbruik voor de hand. Hoe voorkom je dat?
Er zijn altijd mensen die proberen misbruik te maken van faciliteiten. Je kunt niet alleen je P+R-pas doorgeven aan onbevoegden, dat kan ook al jaren met de XS-pas. Het bestrijden van onoorbaar gebruik is uiteraard een zaak van vertrouwelijkheid. Daar doet de UU geen mededelingen over.

Komt er voor medewerkers met een XS-parkeerpas óók betaald parkeren in De Uithof?
Het is zeker te voorzien dat op enig moment binnen De Uithof betaald parkeren voor iedereen zal worden ingevoerd. Dat vereist echter nog nadere besluitvorming en kan pas worden ingevoerd als dit ook technisch kan worden gerealiseerd. Dat is op dit moment niet zo. De reden waarom de UU betaald parkeren overweegt, is om het aantal autobewegingen niet te laten groeien. De 25 euro die medewerkers betalen voor hun parkeer-XS-pas staat los van het betaald parkeren. De kosten die voor parkeervoorzieningen gemaakt worden zijn veel hoger.

In de mail aan alle medewerkers wordt geadviseerd de UB-pas te gebruiken voor bus 11. Sinds wanneer kun je met je pas van de Universitaire Bibliotheek met de bus mee?
Nee, de UB-pas is de Utrecht Bereikbaarheidspas. Met die pas kun je gratis met het openbaar vervoer in Utrecht en medewerkers van de UU kunnen die gratis aanvragen. Vanaf december rijdt niet meer Connexxion maar Qbuzz in Utrecht. Die biedt voor 2014 een QB-pas aan. De UU denkt er over na om deze pas weer te gaan aanbieden aan UU-medewerkers.