Duidelijk ‘ja’ voor Oekraïneverdrag in De Uithof

Bijna 70 procent van de meer dan 1400 stemmers in het stembureau in De Uithof was voor het associatieverdrag met Oekraïne. De opkomst was meer dan twee keer zo hoog als de landelijk gestelde drempel van 30 procent.

In het Van Unnikgebouw kwamen vorige week woensdag iets meer dan 64 procent van de 2201 stemgerechtigden opdraven. Deze groep steunde in overgrote meerderheid (68,3 procent) het Europese verdrag met Oekraïne. Daarnaast stemde 28 procent tegen en 3,7 procent blanco. Dat blijkt uit informatie die de gemeente deze week publiceerde.

Ook in andere stembureaus waar veel studenten langskwamen was een ruime meerderheid vóór het verdrag. Op het terrein van het University College betrof het zelfs driekwart van de bezoekers. Ook 70 procent van de binnenstadsbewoners, waaronder zich waarschijnlijk veel studenten bevinden, hadden zich niet laten overtuigen door het nee-kamp.

De studenten waren dus nog iets positiever dan andere Utrechters. En die toonden al opmerkelijk veel sympathie voor het verdrag. Utrecht was één van slechts 23 Nederlandse gemeenten waar een meerderheid het verdrag steunde: 57.4 procent stemde voor, 40,7 procent tegen en 1,9 procent blanco. Landelijk gezien was de verdeling: 38,1 procent voor, 61,1 procent tegen.

Bekijk hier een interactieve kaart met de uitslag per wijk en per stembureau.