Duizend euro voor een jaar wachttijd bij de SSH

Foto: DUB

Normaliter is het niet mogelijk om wachttijd te ‘kopen’ bij de SSH, maar dat bleek nu toch het geval. Vanwege het coronavirus stonden vierhonderd kamers van internationale studenten ineens leeg. Daarom bood de SSH deze kamers eind april aan andere studenten aan tegen een gereduceerd tarief en voor bepaalde tijd. Tot september zouden ze voor 350 euro per maand een kamer kunnen huren, en wie zich vóór 1 mei zou aanmelden, kreeg een jaar wachttijd cadeau.

“We hebben ons vooraf gerealiseerd dat het risico bestond dat studenten alleen een tijdelijke kamer zouden huren voor de extra inschrijftijd. We hebben daarom alleen aan het begin van de regeling, tot 1 mei, extra inschrijftijd aangeboden”, vertelt woonmanager Roeland Kreeft van de SSH. De extra inschrijftijd werd aangeboden, zodat studenten na hun tijdelijke verblijf makkelijker zouden kunnen doorstromen naar een reguliere kamer.

Van de vierhonderd kamers zijn er uiteindelijk 169 verhuurd, met een huurperiode van minimaal drie maanden en maximaal vijf. Van die 169 verhuringen heeft een klein deel zich ingeschreven na 1 mei. Kreeft: “Wij kennen twee gevallen waarin de sleutel van de kamer niet is opgehaald en waar het de student dus kennelijk alleen om inschrijftijd te doen was.”