Duizenden studenten krijgen ongevraagd een nieuwe huisarts

De eigenaar van een nieuwe huisartsenpraktijk aan het Janskerkhof heeft tijdens de kerstvakantie duizenden studenten ingeschreven bij zijn praktijk, zonder dat die studenten daar toestemming voor hebben gegeven.

Help, wie is mijn huisarts? Dat vragen duizenden studenten zich momenteel af, nadat een zorgondernemer ze zonder toestemming vooraf bij een nieuwe huisartsenpraktijk heeft ingeschreven. 

Duizenden studenten zijn eind 2013 van huisarts veranderd. Zonder dat ze het  wisten of daarvoor toestemming gegeven hebben. Ze waren in 2013 ingeschreven bij huisartsenpraktijk Galgenwaard. Nu staan ze in de boeken bij de nieuwe praktijkcombinatie De Uithof/Janskerkhof.

Normaliter kiest een patiënt er zelf voor om van praktijk te veranderen. Nu kregen ze de keuze opgelegd. 

De patiënten ontvingen op 29 december een e-mail met de informatie dat er voor hen wat veranderde. Boodschap: u kunt voor spreekuren in het vervolg op sommige dagen langskomen bij de huisartsenkamer in De Uithof, en de hele week bij een nieuwe praktijk aan het Janskerkhof, boven koffiebar Ludwig.

Wilden de ontvangers van het bericht blijven bij huisarts Galgenwaard, dan moesten ze dat in een e-mail aan die praktijk laten weten. En wel voor 31 december.

Is de huisartsenkamer in De Uithof niet al jaren gesloten?
De mail wekte om meerdere redenen bevreemding bij de ontvangers. Ten eerste: is de huisartsenkamer in De Uithof niet al jaren gesloten? En waarom moesten ze opeens weg bij praktijk Galgenwaard? De verwarring werd nog groter toen Galgenwaard de studenten begon te bellen met een andere boodschap. Namelijk: u heeft nog steeds dezelfde huisarts: Galgenwaard. Of u alleen even schriftelijk dan wel mondeling wilt bevestigen dat u bij ons wilt blijven. 

Om te begrijpen wat er hand is moeten we een paar jaar terug in de tijd. Naar 2009 om precies te zijn. Toen huurde zorgondernemer Paul Drost een huisartsenkamer in De Uithof, op de eerste verdieping van studentencomplex Casa Confetti.

Een echte praktijk was het niet. In De Uithof werden alleen spreekuren gegeven, twee, soms drie keer in de week. De aanwezige huisartsen waren in dienst van Gezondheidscentrum Galgenwaard, waar Drost mee samenwerkte. Op dagen dat er geen spreekuur was, konden de studenten terecht bij Galgenwaard.

Ondernemer Drost speelde met zijn praktijk slim in op de behoefte van de Uithof-bewoners. Met de komst van twee nieuwe studentencomplexen, De Bisschoppen (2006) en Casa Confetti (2008), woonden er inmiddels circa 2000 studenten op de campus. Een huisarts op loopafstand, dat wilden de studenten wel. Beter dan naar de stad fietsen als je je toch al niet lekker voelt.

Nieuwe studenten werden geworven tijdens de introductiedagen
Om studenten te werven, stond Drost in die jaren met een kraampje op de introductiedagen voor nieuwe studenten. Zo deed hij het ook in Twente, waar hij al eerder een campushuisartsenpraktijk startte. De studenten schreven zich in op zijn Uithof-website, maar werden in het landelijke huisartsenregister geregistreerd als patiënt bij Galgenwaard.

Al na een paar jaar verdwijnt het spreekuur in De Uithof. Volgens twee Casa Confetti-bewoners is de huisartsenkamer “al twee jaar dicht”. Sinds wanneer precies, en waarom is onduidelijk. 

Huisartsenpraktijk Galgenwaard verandert ondertussen meermaals van eigenaar. De huidige eigenaar, Arts en Zorg, vraagt Drost in 2013 om alle verwijzingen naar Galgenwaard op de Uithof-website te verwijderen. Studenten kunnen zich voortaan op de website van Arts en Zorg inschrijven op de site van Galgenwaard. 

Nu gaan we terug naar eind vorig jaar. Paul Drost heeft grote plannen. Hij heeft een ruimte op de tweede verdieping van een pand aan de Nobelstraat gehuurd, boven koffiebar Ludwig. Daar wil hij een huisartsenpraktijk openen, vlakbij de onderwijspanden van de opleiding rechten en de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ook hier zijn studenten de primaire doelgroep.

Hij is van plan weer spreekuren te organiseren op de campus. In De Uithof kunnen studenten twee of drie maal per week op consult, de nieuwe huisartsenpraktijk aan het Janskerkhof is de hele week open.

Om zijn nieuwe praktijk op te starten schrijft hij het adressenbestand van huisartsdeuithof.nl in het landelijke huisartsenregister over naar zijn nieuwe praktijk. In totaal gaat het om circa 4000 patiënten.

Dat zijn immers patiënten die hij heeft geworven tijdens introductiemarkten, en die zich ooit op zijn website hebben ingeschreven, zo redeneert Drost. Ook al is praktijk Galgenwaard de facto behandeld huisarts van de ingeschrevenen.

Drost: "Ik mocht op mijn website niet meer verwijzen naar praktijk Galgenwaard. Daarom ben ik gestart met een nieuwe praktijklocatie aan het Janskerkhof. Ik wil de mensen die zich bij mij hebben ingeschreven wel zorg blijven aanbieden."

Omdat Drost over de gegevens van de groep patiënten beschikt, kan hij zelfstandig hun inschrijving aanpassen in het landelijke huisartsenregister, de zogeheten ION-database. Dit register bestaat sinds 2006 en moet voorkomen dat patiënten bij meerdere huisartsen tegelijk ingeschreven staan, omdat huisartsen per ingeschrevene een vaste vergoeding (circa 15 euro per patiënt per kwartaal) krijgen van de zorgverzekeraars. 

Onder de circa 4000 patiënten die Drost meeneemt naar zijn nieuwe praktijk zitten niet alleen de Galgenwaard-ingeschreven (dit zijn er ruim 2300). Ook mensen die door een verhuizing al een andere huisarts in Utrecht of een andere stad hebben. Zijn bliksemactie zou Drost het eerste kwartaal een slordige 60.000 euro opleveren.  

Veel huisartsen zijn plotsklaps patiënten kwijt
Meerdere huisartsen in Utrecht zijn daardoor eind 2013 plotsklaps tientallen patiënten kwijt, vertelt Corinne Collette, voorzitter van de Utrechtse Huisartsen Vereniging (UHV). Ze keurt het handelen van Drost stellig af. De huisartsenvereniging overweegt juridische stappen tegen Drost, maar wacht eerst af wat Arts en Zorg, sinds 2012 de eigenaar van huisartenspraktijk Galgenwaard, doet.

Drost erkent dat het slordig is dat ook inmiddels verhuisde patiënten benaderd zijn. Maar hij ziet het niet als zijn fout. Sinds oktober 2012 deelt Arts en Zorg de uitschrijfgegevens van praktijk Galgenwaard niet meer met hem, dus hij kon naar eigen zeggen niet zien wie er bij een andere huisarts staat ingeschreven.

De eigenaar van praktijk Galgenwaard, Arts en Zorg, vindt dat Drost onrechtmatig met de gegevens in het adressenbestand aan de haal is gegaan. Algemeen directeur Amon van den Borg: “Het gaat in veel gevallen om patiënten die al jaren bij ons komen. Wij hebben een behandelrelatie met ze. Ze komen al jaren naar ons voor zorg, en wij beheren hun medische dossiers.”

"Patiënten moeten zelf aangeven wie hun behandelaar is"
Van den Borg: “Je kan niet zomaar voor al die patiënten bepalen dat ze een nieuwe huisarts hebben. Zo werkt het niet. De patiënt moet zelf aangeven wie hun behandelaar is.” De site huisartsdeuithof.nl was volgens hem slechts een “doorgeefluik” voor inschrijving bij Galgenwaard.

Arts en Zorg benadert sinds begin januari alle patiënten telefonisch met de vraag of ze bij praktijk De Galgenwaard willen blijven. Een meerderheid daarvan is inmiddels gebeld, en ze hebben bijna zonder uitzondering aangegeven te willen blijven bij Galgenwaard, vertelt Van den Borg. “We vragen de patiënten of ze bij ons willen blijven of niet. Mochten ze willen overstappen, dan werken we daar aan mee.”

De zorgonderneming heeft inmiddels een advocaat in dienst genomen, en bereidt zich voor op een gang naar de rechter. Ook heeft Arts en Zorg melding gemaakt bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Drost vindt dat hij in zijn recht staat om de 2300 patiënten mee te nemen naar zijn eigen praktijk en vindt de houding van Arts en Zorg “kinderachtig”. De studenten hebben zich immers ooit ingeschreven via huisartsdeuithof.nl. Dat de meeste van hen hun zorg kregen bij praktijk Galgenwaard, doet daar niks van af, vindt hij. “En bovendien: als mensen graag bij Galgenwaard blijven, dan kunnen ze dat aangeven. Daar zijn ze vrij in.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Advertentie