Duizenden studenten struikelen pas na enkele jaren

Foto Pixabay

Zowel aan hogescholen als universiteiten struikelen nog veel studenten na hun eerste studiejaar. Dat blijkt uit nieuwe cijfers over ‘vroegtijdige studieverlaters’ waar de Tweede Kamer om had gevraagd.

In 2014 begonnen 45 duizend studenten aan een universitaire opleiding. Daarvan stopte vijf procent (2.250 studenten) binnen één jaar met studeren: ze wisselden niet van opleiding, ze verdwenen helemaal uit het hoger onderwijs.

Maar daar bleef het niet bij. In de jaren daarna gooiden nog eens 5.000 studenten de handdoek in de ring. Dat zijn er aanzienlijk meer dan in het eerste studiejaar.

© HOP. Bron: OCW/DUO.

Ook in het hbo gaat het hard. In 2014 begonnen 94 duizend studenten aan een hbo-opleiding. Een jaar later waren er 15 duizend afgehaakt. Nog eens 34 duizend hbo’ers stopten in de jaren erna. Ook dit zijn dus geen studenten die van opleiding wisselen. Het zijn studenten die uit het hoger onderwijs verdwijnen.

© HOP. Bron: OCW/DUO.

Het zou overigens kunnen dat studenten niet voorgoed uitvallen, maar even pauze nemen en later weer in het hoger onderwijs terugkeren. Daar waarschuwt het ministerie ook voor: dat maakt de meest recente uitvalspercentages iets hoger.