Duurzame fietsenmaker naast Van Unnik

Laagbouw Zuid aan de Heidelberglaan

Vijf studentenorganisaties, waaronder duurzame fietsenkamer What the Fiets?, krijgen een gratis werkruimte in het gebouw tussen het Van Unnik en Casa Confetti.

De universiteit heeft de vijf organisaties gekozen, omdat ze allemaal iets doen met sociaal en duurzaam ondernemerschap, een thema waar de universiteit zich graag mee profileert. Om de studentactiviteiten meer zichtbaar te maken, krijgen ze een werkplek op de begane grond van Laagbouw Zuid, het leegstaande pand tussen het Van Unnikgebouw en studentenflat Casa Confetti.

Het gaat om de volgende vijf organisaties:

1. Stichting Move: Organisatie die zich inzet voor aandachtswijken in studentensteden.
  2. SOON: Platform voor sociaal ondernemerschap. Ontwikkelt met studenten nieuwe sociale ondernemingen.
  3. SIFE Utrecht: Studentenplatform voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op basis van teams zetten de studenten van Utrecht SIFE ondernemingen op die economische kansen creëren voor kansarme bevolkingsgroepen in Utrecht. Sife zit nu in Pnyx.
  4. As We Speak: Digitaal platform over innovatieve ontwikkelingen in Utrecht, website moet nog gelanceerd worden.
  5. What The Fiets?: Verzamelt en repareert fietswrakken om ze door te verkopen en verzamelt fietsen van vertrekkende internationale studenten. Gaat ook fietsen repareren van studenten.

Daarnaast gaat een theatergroep één keer per week ’s avonds oefenen op de begane grond van het gebouw. Het aantal studenteninitiatieven kan in de toekomst nog uitbreiden.

De voorzijde van het pand wordt versierd. Op de ramen komen foto’s van het landschapskunstwerk bij het Wentgebouw. Door de sloop van het Wentgebouw verdwijnt het kunstwerk van Joop Beljon. Foto’s van het kunstwerk worden in folie op de gevel van Laagbouw Zuid geplakt.

Het nieuwe kantoorpand wordt medio november feestelijk geopend door onder andere burgemeester Wolfsen. Dan wordt ook de nieuwe naam van Laagbouw Zuid bekendgemaakt.

Foto onder: het pand van binnen, foto gemaakt op donderdag 20 september.