Eén automaat voor alle koffiewensen

Er komen nieuwe koffie- en frisdrankautomaten in de universitaire panden. Het contract met de huidige leverancier Selecta loopt af. De beoogde nieuwe leverancier is Maas. Om te weten te komen of dit bedrijf de juiste koffiesnaar weet te raken bij de UU’ers, stonden de automaten in de GreenOffice voor een testronde.

“In het proces van de aanbesteding hoort een smaaktest en een eindpresentatie”, legt hoofd contract- en leveranciersmanagement Merijn Smelt van de UU uit. “Op die manier wordt gekeken of deze leverancier de juiste blijkt. Want in die presentatie laten zij heel gedetailleerd zien hoe ze hun beloftes waar kunnen maken.”

In de GreenOffice stonden twee koffieautomaten waartussen gekozen kon worden. De automaten waren afgesteld op verschillende koffiesterktes. Dat was niet het enige. Ook de voorkanten verschilden. Door middel van smileys konden de aanwezigen aangeven welke automaat hun voorkeur heeft. De koffie die het beste uit de smaaktest komt, zal in de automaten komen. Met deze resultaten kan de leverancier, wanneer zij de gunst krijgt, zijn automaten dus goed afstellen op de wens van de gebruiker.

Het grote verschil tussen de huidige automaten en die van Maas is dat gebruikers kunnen kiezen tussen een snel bakkie instantkoffie of koffie van hogere kwaliteit, gemaakt van verse bonen. “We zien bij dit soort automaten twee groepen gebruikers”, legt Pepijn Kokke van leverancier Maas uit. “De ene kiest voor snel en goedkoop en de andere voor iets meer betalen en koffie van een hogere kwaliteit. En in deze automaten zitten allebei de soorten.”

Naast goede koffie maakt 'gezondheid' onderdeel uit van de aanbesteding. De leverancier mag deze eis naar eigen inzicht invullen. Maas kiest op dit vlak voor samenwerking met Naturalicious. Dit bedrijf maakt sapjes van groenten en fruit, als tegenhanger van frisdrank. De automaat waar de flesjes in staan, trekt de aandacht met een reclamefilm op de glasplaat en met muziek. Mochten deze automaten in de gebouwen komen te staan, kan deze muziek ook uit, weet de dame die naast de machine staat.

De proeverij vond plaats in de GreenOffice omdat haar medewerkers een belangrijk aandeel in de aanbesteding hebben. “Wij hebben zes studenten de opdracht gegeven om te kijken naar de duurzaamheid van de automaten”, legt Maria-Louise Kalsbeek van het Inkoop- en Aanbestedingscentrum uit. “Er is gekeken hoe de automaten nadat ze zijn afgeschreven hergebruikt kunnen worden. Ook is meegenomen in hoeverre er nieuwe producten van de bekertjes te maken zijn en of de koffiedrab voor nieuwe processen of producten ingezet kan worden.”