Eén op vijf pabostudenten is man

Twintig procent van alle pabo-studenten is man. Sinds 1990 is dat percentage niet meer zo hoog geweest, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag.

De statistici van het CBS reageren hiermee op recente berichten over de gestage afname van het aantal mannelijke docenten in het basisonderwijs. Er zijn weinig meesters meer op de basisscholen – nog maar één op de zes leerkrachten is man – en volgens sommigen is dat niet goed voor kinderen.

Gezien de nieuwe cijfers zouden er op den duur weer meer mannelijke onderwijzers voor de klas moeten komen. Maar erg hard zal het niet gaan. Er studeren nog altijd evenveel mannen aan de pabo als een paar jaar geleden. Het hogere percentage ligt vooral aan de afname van het aantal meisjes dat voor de pabo kiest.

Er studeren dit jaar 4.800 mannen aan de pabo, tegen 19.600 vrouwen. Zo’n tien jaar geleden studeerden er weliswaar nog meer dan 5.500 mannen voor onderwijzer, maar toen waren er nog veel meer vrouwen: bijna 30.000.

Bovendien studeren mannen minder vaak af. Volgens de tabellen van de Vereniging Hogescholen vormen zij zo’n 12 à 13 procent van de afgestudeerden aan de pabo: minder dan je zou mogen verwachten.