Eén Utrechtse bachelor-alumna in LSVb-bestuur

De Landelijke Studenten Vakbond krijgt een nieuwe voorzitter: Kai Heijneman, voormalig student journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Dit weekend is het nieuwe bestuur verkozen. Slechts één bestuurslid heeft banden met de UU.

Heijneman studeerde ook aan een Deense journalistiekopleiding. Ervaring in de medezeggenschap heeft hij al: hij was coördinator voor het Studenten Overleg Medezeggenschap, dat de studenteninspraak in het hbo wil verbeteren.

Per 1 juli gaan de nieuwe bestuursleden officieel van start. In de maanden mei en juni worden ze ingewerkt. “Er waren genoeg sollicitaties”, zegt de huidige voorzitter Pascal ten Have. “Het hoger onderwijs was veel in het nieuws en dat heeft zeker meegeholpen.”

Volgens hem biedt de val van het kabinet veel kansen voor de nieuwe bestuursleden. “De plannen die er nu lagen, waren natuurlijk niet de beste om de kenniseconomie op schema te krijgen. Nu komen er verkiezingen, en daarna moeten nieuwe kamerleden zich hun portefeuille eigen maken. We zien genoeg mogelijkheden.”

Het enige bestuurslid met roots bij de UU is penningmeester Simone de Bruijn. Zij behaalde haar bachelor sociale geografie aan de Universiteit Utrecht en volgde haar masteropleiding aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Vorig jaar begon de LSVb nog met twee UU-bestuursleden: biologiestudent Jelmer de Ronde en student Engels Jamili Wetzels

Vicevoorzitter is Karlijn Ligtenberg (algemene cultuurwetenschappen, Radboud Universiteit). Anne-Mien Regelink wordt secretaris; zij studeert hbo-verpleegkunde aan de hogeschool Windesheim. Youssef Oualhadj wordt algemeen bestuurslid en studeerde bestuurskunde en overheidsmanagement  aan de Haagse Hogeschool. Nu is hij student Nederlandse taal & cultuur aan de Universiteit Leiden.

De LSVb is één van de twee landelijke studentenorganisaties. De andere is het Interstedelijk Studenten Overleg. De LSVb bevindt zich meer aan de linkerkant van het politieke spectrum en het ISO meer aan de rechterkant, maar op veel punten vinden ze elkaar. Het ISO koos vorige week een nieuw bestuur.

Tags: lsvb