Een goed mentorkoppel draait op vriendschap en voorbereiding

Mama Maike, het geredde kind Milan en mama Rachelle

3500 eerstejaars worden een week lang opgevangen door tientallen mentoren. Maar wie zijn deze tijdelijke papa’s en mama’s die al die UIT-lopers onder hun hoede nemen? DUB portretteert mentoren Maike, student Communicatie & Multimediadesign, en Rachelle, student Fysiotherapie. Zij werden maandag ‘mentorkoppel van de dag’.

Hoe zou je je groepje omschrijven?
Rachelle
: “We hebben veel vrouwelijk schoon en een goede harde kern. Er zijn er een paar afgevallen en een paar bijgekomen. We zijn nu met z’n dertienen.”

Maike: “We hebben geen eigen naam, maar wel leuke gadgets: een bril met een rietje erin. Daarmee kan je één uiteinde in je mond stoppen en de ander in je bier en dan zo je bier drinken. Gisteravond werkte dat heel goed.”

Hoe zijn jullie mentorkoppel van de dag geworden?
Rachelle
: “Ons mentorkindje Milan stak de weg over toen er net een bus aan kwam. Toen heb ik hem voor de bus weggetrokken. Ik heb dus eigenlijk zijn leven gered. Dat hebben we laten weten aan de centrale post. Maar we hadden eigenlijk niet verwacht dat we daarmee gelijk zouden winnen.”

Wat was tot nu toe het hoogtepunt?
Maike
: “Het moment dat we gisteravond op het grote podium gevraagd werden, al heeft dat niet zoveel met het groepje te maken. Al onze mentorkindjes stonden vooraan het podium te filmen met hun camera’s. Ik was wel een beetje zenuwachtig, maar het was een leuke verrassing.”

Wat is het geheim van een goed mentorkoppel?
Rachelle
: “Onze vriendschap. We zijn vriendinnen sinds onze eigen UIT. Dus eigenlijk hebben we onze vriendschap aan de UIT te danken.”
Maike: “En we hebben alle twee sterke kanten waarmee we elkaar aanvullen. Rachelle is goed in het regelen van dingen….”.
Rachelle: “En Maike zorgt voor gezelligheid en een leuke sfeer”
Rachelle: “Verder is het belangrijk dat je je goed voorbereidt. Je moet weten hoe laat je overal moet zijn en nadenken hoe je bijvoorbeeld het voorstelrondje wil gaan doen. Je moet niet de natuur hebben van ‘we zien het wel’.”

Waar kijken jullie nog naar uit?
Maike:
“Het Oudegrachtconcert van vanmiddag!”
Rachelle: “De feestjes! En we willen veel verenigingen bezoeken. De meeste UIT-lopers uit ons groepje willen wel bij een vereniging maar weten nog niet bij welke. Maike en ik zijn zelf nergens lid dus voor ons is het ook leuk om die verenigingen eens van binnen te zien.”

Zijn er al stelletjes ontstaan?
Maike
: “Niet dat we weten. Maar we hebben maar twee jongens in het groepje en Milan heeft al een vriendin dus ik verwacht eigenlijk niet dat het nog gebeurt. Een groepje met een fifty-fifty man-vrouw verdeling was misschien wel leuker geweest, maar je kan niet zelf je UIT-lopers kiezen.”