Een lector is straks alléén van het hbo

Het CDA heeft zijn zin gekregen: alleen hogescholen mogen straks lectoren in dienst hebben. Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde daar gisteren mee in.

Het voorstel van Kamerlid Michel Rog (CDA) ging eigenlijk maar over een klein onderdeel van een wetswijziging van minister Bussemaker, die de termen universiteit en hogeschool beter moet beschermen. Rog wilde dat daarin ook zou komen te staan dat alleen hogescholen het recht hebben om de titel lector te gebruiken. De Kamer gaf hem gelijk.

Minister Bussemaker gebruikte de term eerder ook wel voor onderzoekers in het mbo. Dat mag straks niet meer. Dat is nogal verwarrend, meent Rog. Het mbo mag zelf ook best praktijkgericht onderzoek doen, maar noem het dan anders: practoraat bijvoorbeeld.

Dat betekent niet dat mbo en hbo niet kunnen samenwerken, integendeel zelfs: samenwerking met de beroepspraktijk is volgens Rog een kerntaak van de lector. Natuurlijk mag deze straks ook onderzoek doen of lesgeven in het mbo, maar het blijft bij leentjebuur: het lectoraat hoort bij de hogeschool.

De Vereniging Hogescholen is blij met het aangenomen amendement. Ze ziet het gesteunde voorstel als een kroon op het werk van de afgelopen twintig jaar om de lector steviger in het zadel te zetten.

Alleen de Eerste Kamer kan nog roet in het eten gooien: die moet het wetsvoorstel van Bussemaker nog goedkeuren.

Tags: lectoraat