Een UIT- light in april voor UU-studenten die contact zoeken

Afgelopen jaren was samen sporten tijdens de UIT niet mogelijk, zoals hier in 2018. Foto DUB

Uit de studentenmonitor mentale gezondheid uit november 2021  bleek dat de studenten in het eerste en tweede jaar van de studie het sterkst kampen met gevoelens van eenzaamheid. Als een van de mogelijke oorzaken wordt daarbij genoemd dat deze studenten geen echte UIT-week hebben gehad vanwege de coronamaatregelen. Met name in 2020 waren praktisch alle activiteiten online. In 2021 mocht er wel wat meer, maar waren er deze introductietijd nog altijd restricties..

Mede daarom is nu het idee ontstaan om een week te organiseren met activiteiten waar studenten van verschillende opleidingen elkaar kunnen ontmoeten. Het idee is ontstaan bij de commissie die het zogenoemde NPO-geld beheert. Dit is geld dat de universiteit heeft gekregen van de overheid om het welbevinden van studenten te verbeteren. "Er is een groep studenten die weinig binding voelt met de universiteit en moeite heeft om contact te leggen. Deze week is bedoeld als vorm van laagdrempelig communitybuilding", vertelt projectleider Vivien Bonke die in het verleden als eens een UIT heeft georganiseerd.

Bonke: "Hoewel we ons in eerste instantie op de eerste en tweedejaars richtte, zijn alle studenten van de UU welkom op de activiteiten die we deze week organiseren” Dus ook ouderejaars, masterstudenten en internationale studenten kunnen meedoen.

Tijdens de week zullen er sport- en cultuurworkshops zijn die door de studenten sport- en cultuurverenigingen van Olympos en Parnassos verzorgd worden. Zo zijn op dinsdag de sportverenigingen aan de beurt met onder meer  workshops frisbee, rugby, volleybal, squash, floorball, acrobatische dans en voetbal. Op de woensdag cultuurdag zijn er onder meer workshops zingen, fotografie, games, creatief schrijven en improvisatie theater.

Op donderdag 21april is er een pubquiz per faculteit en in de middag een minifestival in de Botanische Tuinen met muziek, spelletjes, food corners en drank. Studenten die zich inschrijven, krijgen enkele consumptiebonnen. Bij dit festival zijn ook medewerkers van de UU uitgenodigd.

De avonden worden verzorgd door de studentenverenigingen waar ook niet-leden welkom zijn. Zo heeft Unitas een Full Moon Party en is er een avond cultureel speeddaten bij internationale verenigingen.

Los van de This is UU-week, komen er vanaf 1 april twee huiskamers voor studenten. Hier kunnen ze  anderen ontmoeten en koffie of een lunch nuttigen. Ook zijn er speciale activiteiten als een kleding-ruilbeurs. Eén huiskamer is in de bar van Parnassos, één in een tent in de Botanische Tuinen.

Voor sommige activiteiten van de This is UU-week is inschrijving vooraf noodzakelijk. Dat kan vanaf nu op deze site. Daar is ook het hele programma te zien.