Eerste ‘Toffe peer’ naar Tilburgs universiteitsbestuur

Tilburgse universiteitsbestuurders nemen de medezeggenschap serieus en ontvangen daarom de ‘Toffe peer award’. De Hogeschool Leiden wordt op de vingers getikt en krijgt de ‘Rotte appel award’. De Universiteit Utrecht staat niet in de uitslag.

De onderscheidingen worden dit jaar voor het eerst uitgereikt door de Landelijke Studenten Vakbond en de twee koepelorganisaties voor studentenmedezeggenschap. “We hoorden steeds vaker dat medezeggenschap niet overal serieus wordt genomen. We kregen het idee dat het morele kompas bij bestuurders ontbreekt”, zegt LSVb-voorzitter Jorien Janssen.

Dus werden er enquêtes gestuurd naar 43 raden en opleidingscommissies. Daarnaast zijn de enquêtes gestuurd naar raadsleden waarvan de LSVb het mailadres heeft. De hele enquête is in een vrij korte periode opgezet en uitgevoerd.Er zijn reacties gekomen van acht hogescholen en zeven universiteiten. Van de UU kwam alleen een ingevulde enquête van een faculteitsraad. Daarom is de UU niet in de uitslag opgenomen, zegt Abe van Leeuwen van de LSVb.

Opvallend is dat de Utrechtse studentenfracties niet meededen, zeker omdat ze niet zo lang geleden klaagden over de medezeggenschap rond de mastervernieuwing. De twee studentenfracties van de universiteitsraad zeiden tegen DUB dat ze geen enquête hebben ontvangen.

Over de hele linie nemen bestuurders de regels omtrent medezeggenschap met een korreltje zout, concludeert Janssen. Studenten krijgen de vergaderstukken te laat, of hebben niet het idee dat ze enige invloed kunnen uitoefenen. Beslissingen worden genomen voordat die zijn besproken en ook de faciliteiten laten soms te wensen over. Ze vinden ook maar zelden iets van hun aanbevelingen terug in het financiële beleid.

Maar niet aan de Universiteit Tilburg. Daar staat het bestuur open voor advies en is het bereid zijn plannen aan te passen. De faciliteiten zijn dik in orde: medezeggenschappers krijgen een reiskostenvergoeding, een vergoeding voor de tijd die zij in hun werk stoppen, mogen gratis printen en kopiëren en hebben een eigen werkplek. Ook de Technische Universiteit Eindhoven, de Rijksuniversiteit Groningen en de Radboud Universiteit maken goede sier.

De Hogeschool Leiden krijgt van de studentenorganisaties de ‘Rotte appel award’. Eind maart werd al duidelijk dat de onderlinge verhoudingen moeizaam zijn: de studentenraad heeft het vertrouwen in het bestuur opgezegd. Een externe mediator gaat met de kemphanen praten.