Eerstejaars krijgen gratis extra hulp bij schrijven en presenteren

Halverwege dit jaar opent de universiteit het nieuwe Centre for Academic Skills, waar studenten hun schrijf- en presenteervaardigheid kunnen bijspijkeren. Eerstejaars ontvangen een tegoedbon voor gratis begeleiding.

Heb je als student moeite een goed gestructureerd stuk op papier te zetten? Kom je tijdens presentaties niet goed uit je woorden? Dan kun je vanaf komend studiejaar terecht bij een nieuw universitair centrum voor academische vaardigheden. Het centrum heeft nog geen officiële naam, maar wordt in bestuurlijke notities al het Centre for Academic Skills genoemd.

Het centrum krijgt een bureau in de UB in De Uithof. Bij het bureau gaan tien studentassistenten werken die hulpzoekende studenten één-op-één begeleiden of de student doorverwijzen naar het cursusaanbod van het Centrum voor Onderwijs en Leren en taleninstituut Babel. Er wordt een coördinator aangesteld die de studentassistenten selecteert, traint en begeleidt om zo de kwaliteit van begeleiding te waarborgen.

Het nieuwe centrum is een idee van studenten in de U-raad. Zij vinden dat de universiteit te weinig hulp biedt aan studenten die vastlopen bij het schrijven van een paper of scriptie. Daardoor zoeken hulpzoekende studenten hun heil vaak bij commerciële scriptiebureaus.

Inmiddels liggen er vergevorderde plannen op tafel (pdf) om later dit jaar te starten met het Centre for Academic Skills, door sommige U-raders al “het CAS” genoemd. Op wat details na staan alle lichten op groen voor opening van het CAS aan het begin van het nieuwe collegejaar.

Het is dat iedere eerstejaarsstudent komend studiejaar een voucher ter waarde van 100 euro krijgt. Die tegoedbon kunnen de studenten naar eigen inzicht kan besteden aan begeleidingsgesprekken, workshops of cursussen.

Met de voucher kunnen studenten bij het CAS terecht, maar de tegoedbon kan ook verzilverd worden bij het Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU), dat onder meer een cursus Timemanagement aanbiedt, en taleninstituut Babel. Bij het laatste instituut kunnen studenten onder meer hun Engelse taalvaardigheid verbeteren.

De huidige lichting studenten krijgt vooralsnog geen tegoedbon. Dat moet voorkomen dat het nieuwe centrum meteen platgelopen wordt. “We willen ergens beginnen zonder dat het stelsel direct ontploft”, lichtte rector Bert van der Zwaan afgelopen maandag toe in een commissievergadering van de U-raad. Het is onduidelijk of ouderejaarsstudenten wel tegen betaling terechtkunnen bij het CAS.

Over de geldigheid van de voucher is nog verdeeldheid. De U-raad wil graag dat de tegoedbon drie jaar geldig is, omdat studenten juist in jaar drie, bij het schrijven van de bachelorscriptie, regelmatig vastlopen. Rector Van der Zwaan lijkt het juist nuttiger om studenten vroeger voor te bereiden op de “derdejaarsshock” van de eindscriptie. “Je moet aandacht voor schrijven naar voren halen, zodat schrijven geen verrassing is maar een vreugde.”

Aanvankelijk was de rector sceptisch over de oprichting van een universitair centrum voor academische vaardigheden. Hij vond het de taak van de opleidingen zelf om studenten de juiste communicatieve vaardigheden bij te brengen. Maar inmiddels loopt ook de rector warm voor het idee. De realiteit is immers dat docenten vaak geen tijd hebben of nemen om een student de grondbeginselen van een goed geschreven paper bij te brengen.

Het Centre for Academic Skills gaat volgens een schatting 440.000 euro per jaar kosten. Die kosten zitten vooral in het personeel en de vouchers voor eerstejaars. Verwacht wordt dat circa 3000 studenten zich per jaar zullen melden bij het centrum.

Het initiatief voor het centrum werd in oktober 2014 genomen door studenten in de U-raad. Zij pleitten aanvankelijk voor een schrijfhulpbureau, omdat studenten vooral struikelen over scripties. Later is de scope verbreed: in het toekomstig centrum kan niet alleen schrijven geleerd worden, maar ook presenteren en creatief denken.