Eerstejaars mogen best met de pers praten

Veel gedoe in de media vandaag rondom de UIT. Dagblad AD/UN kopte: ‘Studenten monddood gemaakt’. Niet waar, zegt Michiel van Beers van de organisatie van de Utrechtse Introductie Tijd: “Studenten mogen wél met de pers praten, maar ze mogen niet namens de UIT uitspraken doen.”

Van Beers wijt de commotie aan ongelukkige communicatie tijdens het openingsprogramma van de Utrechtse Introductie Tijd. Onder het kopje ‘wat moet je vooral niet doen deze UIT’ werd niet alleen gewaarschuwd voor alcohol en drugs, maar ook voor de pers.

‘Als Jort Kelder voor je neus staat met een vervelende vraag, verwijs hem naar Michiel van Beers, de persvoorlichter van de UIT’, zei het cabareteske presentatieduo Philip en Coen bij die gelegenheid maandag. Dat het AD en sommige eerstejaars deze boodschap wellicht hebben geïnterpreteerd als ‘praat niet met de pers’ is een ongelukkig gevolg, zegt Van Beers.

Wat het duo volgens de woordvoerder wilde overbrengen is dat de UIT-lopers niet namens de UIT met de pers mogen praten. “Ze mogen natuurlijk wel gewoon over hun eigen ervaringen praten met de media."

Van Beers zegt deze ervaring met de media mee te nemen in de evaluatie van de UIT. "Waarschijnlijk gaan we dezelfde boodschap volgend jaar anders communiceren.”

Dit postte de UIT vanmiddag op Facebook:
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Er lijkt een misverstand te zijn ontstaan dat studenten niet met pers mogen praten. Het staat je uiteraard vrij om met wie dan ook te praten, dus ook met journalisten :).

Posted by Utrechtse Introductie Tijd on dinsdag 11 augustus 2015