Einde actieweek: 'Honderdduizend studenten tegen kabinetsplannen'

Studenten in het zwart op de Dam (Foto Vidius)

Honderdduizend studenten hebben zich afgelopen week uitgesproken tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs, zegt de Landelijke Studenten Vakbond. Vanmiddag zullen meer dan duizend studenten protesteren op de Dam in Amsterdam.

Door het hele land voerden studenten afgelopen week actie tegen de plannen van het kabinet, waaronder de langstudeerboete, het afschaffen van de basisbeurs voor masterstudenten en het inperken van het recht op een ov-studentenkaart.

De acties waren klein, maar het waren er wel veel. Er fietsten studenten van Amsterdam naar Den Haag, in Delft lieten ze een Jenga-toren instorten die de kenniseconomie voorstelde, in Wageningen verrees een ‘wensmuur’, enzovoorts.

“We hebben debatten gevoerd, filmpjes vertoond en collegepraatjes gehouden”, vertelt voorzitter Pascal ten Have van de Landelijke Studenten Vakbond. “We hebben het heel lokaal gehouden. Uiteindelijk hebben we 50 duizend brieven, 20 duizend kaartjes en 30 duizend handtekeningen verzameld tegen de plannen. Dat zijn honderdduizend studenten.”

Vanmiddag zal de grootste demonstratie plaatsvinden op de Dam in Amsterdam. Politici zijn daar op het podium niet welkom. “We zien daar de toegevoegde waarde niet van”, zegt organisator Eline Peters van de lokale studentenvakbond ASVA. “Politici hebben nog niets voor elkaar gekregen. Iedereen die in de regering zat, heeft bezuinigingen op onderwijs laten doorgaan. De rest heeft kennelijk niet genoeg gedaan om die tegen te houden. Laten ze maar gewoon tussen de studenten staan om te luisteren in plaats van mooie woorden op het podium te spreken.”

Peters’ verwachtingen van de demonstratie zijn bescheiden. “Hopelijk scheppen we net iets meer onderhandelingsruimte als we laten zien hoeveel studenten tegen de plannen zijn. Dan wordt het recht op de ov-studentenkaart misschien niet met twee jaar ingeperkt, maar met één jaar. Ik hoop ook dat ze de basisbeurs voor bachelorstudenten niet zullen afschaffen als wij laten zien hoeveel studenten daar tegen zijn.”

Intussen gaat de politieke lobby door. Ten Have heeft al met de afvallige PVV’er Hero Brinkman gesproken. “Het waren hectische dagen, dus hoger onderwijs stond niet helemaal boven aan zijn prioriteitenlijst. Maar als het onderwerp in de Kamer komt, zullen we zeker weer contact hebben.”