Eis tegen huisbaas Vloet: negen maanden cel

Het openbaar ministerie eist 9 maanden, waarvan 5 voorwaardelijk tegen de Utrechtse huisjesmelker Wim Vloet.

De 77-jarige Wim Vloet is eigenaar van zo'n twintig panden in Utrecht. Hij werd eerder deze maand gearresteerd op beschuldiging van een reeks mishandelingen, beledigingen, bedreigingen en het schenden van het briefgeheim. Ook wordt Vloet ervan beschuldigd dat hij post heeft verduisterd en de Utrechtse wethouder Isabella in een brief heeft beledigd.

RTV Utrecht publiceerde deze middag een verslag van de rechtszitting. Daaruit blijkt dat Vloet bepaald geen blad voor de mond neemt. Over de studenthuurders zei hij dat hij ze "de oren wilde wassen". Hij noemt de zaak tegen hem een "allemaal poppenkast". Hij relativeert de zaak door te zeggen dat je "In de hitte van de strijd nu eenmaal bepaalde dingen zegt. Oorlog betekent flink in het rondschieten.”

Studenten die zeiden naar de huurcommissie te stappen, noemt hij "niet loyaal". De kwalificaties naar de huurders toe logen er niet om. Hij noemde een van zijn huurders een homo-flikker en zei tegen een bewoner dat hij hem zou omleggen. In een brief noemde hij de Utrechtse wethouder Isabella en zijn ambtenaren 'nazi-hufters', 'maffia'.

Vloet glimlachte toen de rechter de beledigingen herhaalde. Hij noemde het "standaarduitdrukkingen die je gebruikt in het leven". Dat er sprake zou zijn van mishandeling van een controleur van de gemeente (rode striemen op arm) betitelde hij als "overdreven".

Eerder deze week mocht Vloet vrij op borgtocht. Maar achteraf vond hij de 50.000 euro teveel geld en kwam hij met hangende pootjes terug naar de politie die hem weer opsloot.

De uitspraak is over twee weken.