Eis: twee ton extra voor studentensport

De Utrechtse studentensportverenigingen presenteerden zichzelf twee weken geleden aan de eerstejaars tijdens de UIT

Utrechtse studenten grijpen de opening van het academisch jaar maandag aan om hun ongenoegen te uiten over de beroerde financiële situatie van de studentensport. Volgens hen is er minimaal twee ton extra nodig.

Uitgedost in sportkleding en zwaaiend met verenigingsvlaggen willen de studenten duidelijk maken dat het water tot de lippen staat. In een online petitie die donderdag werd geopend, vragen ze de colleges van bestuur van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht om twee ton extra. Dat bedrag moeten de instellingen bovendien exclusief reserveren voor de sportverenigingen.

Het initiatief voor de petitie komt vanuit de Utrechtse watersportverenigingen Orca, Triton en Histos. Die besloten onlangs de banden met de Utrechtse studentensportstichting Mesa Cosa te verbreken uit onvrede met de verplichting een sportkaart aan te schaffen voor al hun leden.

De drie verenigingen stellen dat alle toegekende subsidies via de verplichte sportkaart terugvloeien naar het noodlijdende sportcentrum Olympos. Vandaar dat in de petitie wordt verzocht om eenzelfde subsidiebedrag waar de verenigingen zelf over kunnen beschikken.

Hoewel de pijn van de nieuwe subsidieregeling vooral zit bij verenigingen die niet in De Uithof op Olympos sporten, wordt de petitie volgens Histos-voorzitter Marieke Rotman ondersteund door alle verenigingen. “Iedereen ziet dat het duurder wordt”, zegt Rotman. “De kosten per sportende student nemen vanaf september met 30 euro toe.”

Volgens Rotman willen de sportverenigingen met de actie hun onvrede uiten over de bezuinigingen die de HU en de gemeente doorvoeren. Ook de UU kan volgens de studentensporters meer doen. Van het subsidiegedrag van 1.3 miljoen keert 1 miljoen in de vorm van huur van de faciliteiten weer terug naar de universiteit, aldus Rotman.

Gesprekken hierover hebben tot nu toe niets opgeleverd. “De onderwijsinstellingen zeggen studentensport belangrijk te vinden, maar dat blijkt te weinig uit hun daden.”

Directeur Onderwijs & Onderzoek van de UU, Leon van de Zande, erkent dat er een financieel probleem is binnen de Utrechtse studentensport, zeker nu de hogeschool de bijdrage voor sportcentrum Olympos heeft teruggeschroefd. “We zijn met de gemeente en de HU in gesprek om tot een duurzame oplossing te komen.”

Toch vindt Van de Zande niet dat de universiteit de studentsport in de kou laat staan. De Olympas is volgens hem voor veel studenten aantrekkelijk; het aantal sportende studenten is sinds de introductie van de pas met 16 procent gegroeid.

“Twee jaar geleden hebben we onze subsidiebijdrage aan Olympos met 3 ton per jaar verhoogd. Bovendien hebben de sportverenigingen rond die tijd ook 10 procent meer bestuursbeurzen gekregen, ten koste van die voor de gezelligheidsverenigingen. Daarnaast ontvangen sportverenigingen allerlei incidentele subsidies en sponsorbijdragen."

Over de 1 miljoen die in de vorm van huur terugvloeit naar de UU zegt Van de Zande: "De sportaccomodatie kost de universiteit nu eenmaal geld, we verdienen daar niet aan. Je zou ook kunnen zeggen: de universiteit investeert jaarlijks 1 miljoen euro in een prachtig sportcomplex zodat zoveel mogelijk studenten kunnen sporten.”