Elf Europese landen hoger opgeleid dan Nederland

In elf Europese landen zijn jonge dertigers hoger opgeleid dan in Nederland. In Scandinavië en Groot-Brittannië bijvoorbeeld, maar ook in Ierland en Cyprus.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. Van de Nederlanders tussen de dertig en vijfendertig jaar is 44,6 procent hoogopgeleid. Dat is ruim boven het EU-gemiddelde van 38 procent.

Er zijn grote verschillen binnen Europa. In Italië is nog geen kwart van de jonge dertigers hoogopgeleid, tegenover meer dan de helft van de Litouwers, Luxemburgers, Cyprioten, Ieren en Noren.

Het grote Duitsland, de motor van de Europese economie, heeft naar verhouding niet zo veel hoogopgeleide jonge dertigers: minder dan één op de drie heeft daar een diploma van een hogeschool of universiteit. Maar cijfers zeggen niet alles. Sommige opleidingen vallen in Nederland binnen het hoger onderwijs en in Duitsland niet. Dat geldt bijvoorbeeld voor fysiotherapie en andere gezondheidsopleidingen.

Percentage hoogopgeleiden 30-35 jaar in Europa.

© HOP. Bron: Eurostat.