Emeritus hoogleraar De Gaay Fortman met kleinzoon op de barricaden voor grondwet

Emeritus hoogleraar en oud-politicus Bas de Gaay Fortman en kleinzoon Olivier willen dat studenten meer te weten komen over de grondwet. Foto: Daniël Rommens (Folia)

Nul asielzoekers erbij en geen immigranten meer uit islamitische landen: grenzen dicht.’ Dat staat te lezen op het inmiddels welbekende A4-tje dat de PVV als verkiezingsprogramma presenteerde. Maar wat zegt de grondwet eigenlijk over wereldwijde migratie?

Op de website grondwetwijzer.nl kan een ieder standpunten van negen grote politieke partijen vergelijken met teksten in de Nederlandse grondwet. Het betreft een initiatief van de Utrechtse emeritus-hoogleraar Bas de Gaay Fortman en zijn kleinzoon Olivier. De Gaay Fortman was in de jaren zeventig befaamd Kamerlid voor de groen progressieve partij PPR. Zijn kleinzoon Olivier is student Natuur- en Wiskunde aan de UvA.

De website hoort bij een gelijknamig boek dat de twee vorige maand presenteerden. De nieuwe uitgave is een vervolg op het boek Moreel Erfgoed dat De Gaay Fortman vorig jaar publiceerde. Daarin hekelde hij onder meer de ‘gedoogconstructie’ met de PVV in het eerste kabinet Rutte als ‘ongrondwettelijk’.

In een mail aan de DUB-redactie schrijft De Gaay Fortman dat Olivier en hij zich met het boek en de website vooral op studenten richten. Opa en kleinzoon willen graag de kennis over de Nederlandse grondwet nieuw leven inblazen. De Gaay Fortman verwijst naar de Utrechtse oratie waarin oud-ombudsman Brenninkmeijer constateerde dat Nederland bij een test zou zakken voor het examen Rechtsstaat.

In een uitgebreid interview met onze Amsterdamse collega’s van Folia vertellen de auteurs over het belang van meer ‘grondwetactivisme’:

Bas de Gaay Fortman: "De waarden van de parlementaire democratie staan al in de Grondwet uit 1848. De nieuwste versie daarvan is in de jaren zeventig en tachtig tot stand gekomen. Toen was er veel engagement. Daarna is er verzuimd om burgers over hun grondwet te vertellen."

Olivier: "Die waarden kunnen zorgen voor een positief tegengeluid. Ik denk dat de kiezer op zoek is naar een leider die niet zozeer technocratische keuzes maakt op basis van feiten, maar naar een politicus die een oordeel velt op basis van waarden."

De prijs van het boek de Grondwetwijzer is studentvriendelijk: een tientje.