Emeritus hoogleraar leest op Catalogus Professorum dat hij dood is

Emeritus hoogleraar Peter de Voogd ontdekte deze week dat hij volgens de site van Catalogus Professorum al vier jaar dood is. De fout is inmiddels hersteld.

“Merkwaardig”, schrijft de oud-hoogleraar Engelse taal en letterkunde aan DUB. “Ik lees dat ik vier jaar geleden ben overleden, althans volgens de deftige website "Catalogus Professorum". Graag wijs ik er op dat ik nog leef.”

Catalogus Professorum is een in 2011 door universiteitshoogleraar Leen Dorsman opgezette catalogus waarin alle hoogleraren die bij de Universiteit Utrecht werken of er ooit gewerkt hebben staan genoteerd.

“Er is blijkbaar wat misgegaan. Mijn excuses. Ik ga het meteen herstellen“, reageert Hans Donck, die als administratief medewerker van de bestuursdienst de gegevens van de hoogleraren bijhoudt. “Ik houd de overlijdensadvertenties bij en kijk naar overlijdensberichten die aan de universiteit gestuurd worden.”

Donck benadrukt dat dit een uitzondering is. Een vaker voorkomend probleem is dat de catalogus een hoogleraar als levend aangeeft, terwijl de persoon in kwestie al is overleden. Donck: “Wij zijn afhankelijk van de informatie die wij hier binnenkrijgen."

Tags: hoogleraar