Enkele tientallen SSH-huurders gaan fors minder betalen

Zelfstandige eenheden SSH goedkoper voor jonge bewoners. Foto DUB

Op dit moment komen huurders onder de 23 jaar niet in aanmerking voor huursubsidie als ze meer dan 414,04 euro voor hun woning betalen. De gedachte daarachter is dat jongeren aan het begin van hun wooncarrière best in een kleine en dus goedkope kamer terechtkunnen.

De SSH zegt zich met haar woningaanbod juist te richten op een jonge doelgroep en huurders onder de 23 jaar niet te willen uitsluiten van duurdere woningen. De studentenhuisvester beschikt over meer dan 3500 woningen met een huurprijs hoger dan 414,04 euro. Het gaat om zo’n 70 procent van het totale aantal.

De studentenhuisvester heeft nu besloten om huurders van duurdere kamers en studio’s die nog geen 23 zijn, tegemoet te komen. De huur wordt tijdelijk verlaagd naar de huurtoeslaggrens. Als huurders niet te veel verdienen, levert ze dat - naast de huurverlaging - een huurtoeslag van 180 euro op. Na hun 23ste verjaardag betalen bewoners weer de oorspronkelijke prijs, maar houden ze dus recht op huurtoeslag.

Volgens een woordvoerder van de SSH gaat het om een groep met een beperkte omvang van enkele tientallen studenten of pas afgestudeerden. Om voor een zelfstandige woning in aanmerking te komen moeten studenten immers ruime tijd staan ingeschreven bij de SSH. In veel gevallen betreft het ouderejaars die eerder in een kamer op een van de SSH-complexen woonden en aan het eind van hun studie voor een zelfstandige woning kiezen.

Tags: ssh | woningmarkt