Erasmusbeurzen opnieuw in gevaar

Even leek de financiering voor de Europese Erasmusbeurzen veiliggesteld. Maar door een gat in de EU-begroting voor 2013 komt het populaire uitwisselingsprogramma opnieuw in de problemen.

De Europese Commissie maakte vlak voor het weekend bekend dat ze dit jaar 11,2 miljard euro extra nodig heeft van alle lidstaten, anders kunnen de rekeningen niet betaald worden. Ook de financiering van het Erasmusprogramma loopt weer gevaar, waarschuwt Doris Pack, voorzitter van de onderwijscommissie van het Europees Parlement.

In 2012 ontstonden de eerste problemen met het Europese ‘Lifelong learning programma’, waar de Erasmusbeurzen onderdeel van zijn. Het geld voor de beurzen was halverwege het jaar al op, waardoor uitwisselingsstudenten geld kregen dat eigenlijk voor 2013 was bedoeld.

Om studenten dit jaar niet in de kou te laten staan, moesten er dus extra miljoenen gevonden worden. De lidstaten kwamen op het nippertje – vlak voor kerst – met extra financiering over de brug.

Volgens de European Students Union (ESU) gaat er alsnog fors bezuinigd worden. In het laatste wijzigingsvoorstel zou nog maar 120 miljoen euro beschikbaar zijn voor het Lifelong learning programme. Dit jaar hoort er eigenlijk ruim één miljard beschikbaar te zijn, waarvan 500 miljoen voor de Erasmusbeurzen.

De Duitse Europarlementariër Pack houdt de lidstaten van de Europese Unie verantwoordelijk voor de onduidelijkheid over de begroting. Regeringen doen volgens haar moeilijk, terwijl ze vroeg of laat toch moeten betalen omdat ze nu eenmaal aan afspraken gebonden zijn: “Dit theater moet onmiddellijk stoppen.”