Europa leent Vrije Universiteit 230 miljoen

De Vrije Universiteit Amsterdam kan als eerste Nederlandse onderwijsinstelling 230 miljoen euro lenen van de Europese Investeringsbank. Het geld wordt gebruikt om de campus op de Zuidas te vernieuwen.

VU-collegevoorzitter René Smit is blij met de gunstige lening die de helft van de benodigde investering dekt. De financiering van onder meer een nieuw labgebouw en het ‘NU.VU-gebouw’ is nu helemaal rond, waardoor het huidige wis- en natuurkundegebouw sneller dan gepland kan worden vervangen. Ook het energiecentrum van de VU wordt gemoderniseerd. Uiteindelijk gaat de nieuwe campus ruimte bieden aan 3500 wetenschappers en 25.000studenten.

Pim van Ballekom, vicevoorzitter van de Europese Investeringsbank, zegt trots te zijn dat Europa de herontwikkeling van de VU-campus kan steunen. Het is het grootste bedrag dat de EIB ooit heeft uitgeleend aan een universiteit.

De investeringsbank is onderdeel van de Europese Unie. Organisaties kunnen er tegen gunstige voorwaarden geld lenen als hun projecten bijdragen aan Europese doelstellingen en ze hun zaken financieel op orde hebben.