Europees Parlement wil meer geld voor onderzoek en innovatie

Foto Pixabay

Het parlement heeft er gisteren over gestemd. Het geld zou boven op het budget (12,2 miljard euro) komen dat de Europese Commissie eerder heeft voorgesteld. Het is goed nieuws voor de wetenschap, maar het geld wordt niet zomaar toegevoegd.

De Raad van de Europese Unie (de regeringsleiders van de lidstaten) wilde juist een soortgelijk bedrag bezuinigen op de voorgestelde EU-begroting. Het parlement en de Raad hebben evenveel over de begroting te zeggen.

Onderhandelen
Nu moeten ze er dus samen uitkomen. De komende drie weken gaan vertegenwoordigers van het parlement en de Raad onderhandelen. Zij komen dan met een gezamenlijke verklaring. Als alles goed gaat, wordt die verklaring binnen twee weken goedgekeurd door zowel het parlement als de Raad.

Universiteitenvereniging VSNU noemt het “een goede zaak” en roept het parlement op om “stevig vast te houden aan deze positie”.

Als de onderhandelingen mislukken of als het parlement de uitkomst verwerpt, dan moet de Europese Commissie (de ‘regering’ van Europa) met een nieuw voorstel komen. Maar als de regeringsleiders van de Raad de gezamenlijke verklaring verwerpen, heeft het parlement het laatste woord: dat kan alsnog goedkeuring geven.

Een goede zaak, want investeringen in #onderwijs, #onderzoek en #innovatie zijn nodig om maatschappelijke uitdagingen op te lossen. Wij moedigen @EPinNL aan om in de onderhandelingen die nu starten stevig vast te houden aan deze positie. 2/2 @NethERbxl @euatweets

— Ver. Universiteiten (@deVSNU) October 21, 2021