Europese beurzen: zestien onderzoekers mogen commerciële droom najagen

Foto DUB

Dat heeft de Europese onderzoeksraad ERC bekendgemaakt. Met de subsidies voor een proof of concept is in totaal 25 miljoen euro gemoeid voor 166 laureaten. Ze krijgen 150.000 euro per persoon.

Met het geld kunnen ze kijken of ze hun ideeën ook op de markt kunnen brengen, bijvoorbeeld met een patent of een prototype. De EU hoopt ermee te stimuleren dat onderzoek tot innovatie en economische groei leidt.

Naald
Twee van de zestien Nederlandse aanvragers zijn van het UMC Utrecht. Het gaat om Jos Malda en Maeike Zijlmans. Vijf zijn verbonden aan de Universiteit Twente. Eén van hen wil bijvoorbeeld micro-injecties in de huid mogelijk maken. Dan is er geen naald meer nodig voor het toedienen van vaccins of medicijnen.

Maar het ‘concept’ hoeft niet altijd technisch te zijn. Een onderzoeker van de Erasmus Universiteit Rotterdam buigt zich over de stroom van toeristen die de plekken van hun favoriete films of series bezoeken. Zulk toerisme heeft gevolgen voor het milieu, het erfgoed en de lokale cultuur, dus hij begint een adviesbureau voor lokale overheden.

De nieuwe beurzen zijn verdeeld over 21 landen, waarvan het Verenigd Koninkrijk met 22 beurzen de meeste heeft gekregen. Daarna volgen Italie (21),  Israël (18) Spanje (18) en Nederland (16).