Europese miljoenenbeurs voor twintig Nederlandse mannen

Twintig Nederlandse wetenschappers, allemaal mannen, krijgen een advanced grant die kan oplopen tot zo’n 2,5 miljoen euro. Dat heeft de Europese onderzoeksraad ERC bekendgemaakt. Drie van die beurzen zijn voor UU'ers.

Nederland behoort nog altijd tot de beste onderzoekslanden van Europa. Na het Verenigd Koninkrijk (69 beurzen), Duitsland (43) en Frankrijk (30) sleept het de meeste advanced grants in de wacht. De beurzen zijn bedoeld voor ervaren wetenschappers die hoogleraar zijn.

Het gaat om 21 beurzen. Drie daarvan gaan naar buitenlandse onderzoekers die hun beurs hier in Nederland besteden. Er zijn ook twee Nederlandse wetenschappers die met hun beurs in het buitenland onderzoek doen. Vandaar dat het totaal aantal Nederlanders met een beurs op twintig uitkomt.

Drie van deze beurzen gaan naar wetenschappers die verbonden zijn aan de Universiteit Utrecht. Een ervan is bestuurskundige Paul ’t Hart die zijn grant krijgt voor onderzoek naar ‘het geheim’ van duurzaam succesvolle publieke organisaties, netwerken en beleidsprogramma's.

Ook is er een grant voor Daniël Vanmaekelbergh. Hij is hoogleraar Chemie en natuurkunde van nanostructuren en doet onderzoek naar halfgeleiderkristallen die in de breedte millimeters tot centimeters groot zijn, maar enkele miljoensten van een centimeter dun. Deze kristallen worden volop gebruikt voor computer-transistors, en als licht-emitterende devices en lasers.

Tenslotte ontvangt Jaap Sinninghe Damsté hoogleraar Organische geochemie aan de Universiteit Utrecht de subsidie voor zijn onderzoek aan het NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. Met het geld wil Sinninghe Damsté onderzoek doen naar de evolutielijn van eukaryote organismen, dat van belang is voor zowel de microbiologische ecologie als de geochemie.

Het is opvallend dat deze ronde geen enkele Nederlandse vrouw de beurs ontvangt. Nederland is het enige grote onderzoeksland waarvoor dit geldt. Ook Zweden en Italië hebben alleen maar mannelijke winnaars, maar zij hebben slechts tien beurzen gekregen.

Hoogleraar Judi Mesman van de feministische actiegroep Athena’s Angels reageert terughoudend. Het zou kunnen dat geen enkele Nederlandse vrouw een aanvraag heeft ingediend, speculeert ze, want er zijn in Nederland naar verhouding minder vrouwelijke hoogleraren dan in de ons omringende landen. “We moeten meer weten van de cijfers.”

Maar de ERC heeft geen cijfers paraat over het aantal aanvragen van Nederlandse vrouwen, zegt een woordvoerder. In totaal deden 1.600 mannen en 327 vrouwen een gooi naar een advanced grant. Vrouwen boekten wel iets meer succes dan mannen. Al met al werd veertien procent van de aanvragen gehonoreerd.