Europese miljoenensubsidie voor ‘foto’ zwart gat

Twee teams met Nederlandse onderzoekers, onder wie de Utrechtse Anna Akhmanova, hebben een synergy grant van de Europese Onderzoeksraad in de wacht gesleept. Ze krijgen in totaal ruim 20 miljoen euro voor onderzoek naar zwarte gaten en de werking van lichaamscellen.

Heino Falcke van de Radboud Universiteit Nijmegen krijgt samen met zijn Duitse collega’s Michael Kramer en Luciano Rezzolla 14 miljoen euro om met behulp van een supertelescoop en computersimulaties een zwart gat in het heelal in beeld te brengen.

Anna Akhmanova van de Universiteit Utrecht en Marileen Dogterom, onderzoeker bij de Stichting voor fundamenteel onderzoek der materie (FOM), krijgen samen 7,1 miljoen euro. Ze doen onderzoek naar de manier waarop cellen in elkaar zitten, om uiteindelijk processen als celbeweging en celdeling te kunnen sturen. Die techniek kan weer gebruikt worden om kunstmatig organen te kweken of kanker te behandelen.

Andere Europese wetenschappers gaan met de miljoenen bijvoorbeeld onderzoek doen naar internetveiligheid of naar betere medische instrumenten voor de behandeling van oogaandoeningen. Gemiddeld krijgen teams 11,5 miljoen euro voor hun onderzoek, maar het maximale beursbedrag bedraagt 15 miljoen euro voor zes jaar.

De Synergy grants worden voor de tweede maal uitgekeerd aan teams van Europese topwetenschappers die gezamenlijk een onderzoeksvoorstel indienen. Met de beurzen wil Europa interdisciplinaire samenwerking tussen excellente wetenschappers bevorderen. Dit jaar werden er 450 voorstellen ingediend, waarvan er 13 zijn gehonoreerd. Daarmee kunnen 45 wetenschappers in 11 verschillende Europese landen aan de slag.