Extra fietsenrekken moeten parkeeroverlast rond UB Uithof beperken

De nieuwe fietsenrekken bij de UB Uithof.

Niet alleen de Drift heeft een fietsprobleem, ook op het centrale plein van De Uithof kwakken studenten hun fietsen zomaar neer. Nieuwe fietsenrekken moeten dat gaan voorkomen.

De ruim 220 extra fietsenrekken zijn afgelopen dinsdag geplaatst tussen de busbaan en fietspad ten zuiden van de Heidelberglaan. De nieuwe rekken moeten er voor zorgen dat studenten hun fietsen netjes stallen in plaats van tussen de picknickbanken parkeren. Dat is veiliger en draagt volgens de universiteit bij aan de uitstraling van het plein.

Drie ingehuurde studenten en een medewerker van het Facilitair Service Centrum gaan begin januari een week lang foutparkeerders wijzen op de nieuwe rekken.

De Universiteit Utrecht kampt al jaren met fietsoverlast in het centrale gedeelte van De Uithof. Studenten kwakken hun fietsen massaal neer voor onder meer het Van Unnik en de Universiteitsbibliotheek.

De Universiteit Utrecht biedt diverse fietsparkeerplekken aan in het centrumgebied van De Uithof. Naast de rekken zijn er onder meer fietskelders in het Langeveldgebouw en in de Universiteitsbibliotheek.

In de binnenstad is ook sprake van fietsoverlast. Eind november begon de gemeente met het verwijderen van fout of gevaarlijk geparkeerde fietsen aan de Drift. Als gevolg daarvan wordt het steeds voller in de fietskelder onder de UB.

De UU en de gemeente werken hard aan een uitbreiding van het aantal stallingen rondom de Drift. De eerste wordt volgende week geopend.