Extra studieplekken in de UB Uithof

Ook na de verbouwing van de UB Binnenstad, is het nog lastig om in Utrecht een plekje te vinden om rustig te studeren. In de UB Uithof zijn er daarom 56 extra studieplekken bijgekomen.

Op de zesde verdieping van de UB Uithof zijn afgelopen zomer boekenkasten afgebroken en kantoren vrijgemaakt om 56 nieuwe studieplekken te maken. Dit zijn de eerste van 260 extra studieplaatsen die uiterlijk in 2017 moeten zijn gecreëerd.

“Aangezien studenten de laatste jaren steeds meer gebruik maken van de Universiteitsbibliotheek hebben we deze studieplekken zo snel mogelijk gerealiseerd", zegt projectmanager Christel Kleijnen. "Zoals iedereen weet is het vooral in de tentamenperiode bomvol in de UB.”

Een deel van de nieuwe studieplekken is bedoeld om individueel te werken. De geluiddempende schotten moeten ervoor zorgen dat studenten rustig kunnen studeren. Na interne verhuizingen van medewerkers is een aantal kantoren in gebruik genomen als groepsstudieplekken. De boeken uit de afgebroken kasten zijn verplaatst naar de UB Binnenstad of naar het magazijn.

Er wordt niet alleen gewerkt aan nieuwe studieplekken, maar ook aan het trage internet in de UB. Door een uitbreiding van het wifi-netwerk zullen meer mensen daar tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Bovendien zal het netwerk sneller worden.

Het wachten is nu op 2017. Dan zullen er in totaal 860 studieplekken in de UB Uithof zijn.