Facebook-fraude bij dj-wedstrijd UIT

Body: 

De dj-competitie van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is gemanipuleerd door dubieuze stemmers op Facebook. Vermoedelijk zijn de verdachte likes gekocht.

De dj-competitie van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is gemanipuleerd door dubieuze stemmers op Facebook. Vermoedelijk zijn de verdachte likes gekocht.

Al tijdens de internetstemming zag de organisatie vreemde activiteiten op Facebook. Opeens verschenen bij de dj-profielen allerlei likes (vind ik leuks) van Facebook-gebruikers van over de hele wereld, mensen zonder connectie met een van de deelnemende dj’s. Via Facebook konden bezoekers de afgelopen tijd aangeven welke dj's en bands volgens hen naar de finale van de UIT-competitie mochten.

Het lijkt er op dat de UIT-organisatie slachtoffer is geworden van een nieuw fenomeen: het kopen van likes. Bij diverse sites kun je er tegenwoordig tegen betaling voor zorgen dat jouw Facebook-pagina of Twitter-account meer likes of volgers krijgt. 

Om toch een eerlijke uitslag te creëren heeft de UIT-organisatie besloten alleen likes van mensen met een Nederlandse woonplaats mee te tellen. Alleen bij de dj-competitie was er een ongewoon hoog aantal buitenlandse stemmen, meldt de organisatie. Bij de bandcompetitie is geen sprake van manipulatie. Daar kregen de hoogst scorende bands ieder meer dan 1000 likes.

Een van de dj’s die niet door is naar de finale reageert teleurgesteld in het AD/Utrechts Nieuwsblad. “Het is al jammer dat het een populariteitswedstrijd is, dat er vals wordt gespeeld, maakt het nog erger.”

Fraude is niet mogelijk in de finale woensdagavond, omdat daar een jury de winnende band en dj aanwijst. Drie bands (Angie & The Billie Jeans, Werner & De Jasje Dasjes en Kitsch 'n Crew) en drie dj’s (Calvin van Duyvenvoorde, Thomas de Raad en Martin Lawrence Hols) nemen het die avond in café Stairway to Heaven tegen elkaar op.

Facebook Twitter Whatsapp Mail