Facebook voorspelt dat Princeton verdwijnt

Facebook voorspelt dat Princeton University in 2021 geen studenten meer trekt. Zo weerspreekt het bedrijf twee wetenschappers die de ondergang van Facebook voorspellen.

De onderzoekers van Princeton University beschrijven de opkomst en ondergang van sociale media als een soort griepgolf. In dat model is Facebook een ziekte, terwijl stoppen met Facebook hetzelfde is als genezen.

Om te zien hoeveel mensen interesse hebben in Facebook, kijken de twee wetenschappers naar zoektrends in Google. Tegenwoordig googelen mensen iets minder op de naam ‘Facebook’ en daaruit concluderen de Princeton-onderzoekers dat Facebook rap minder populair wordt.

Facebook gelooft er niets van en wil aantonen dat deze onderzoeksmethode absurde uitkomsten geeft. Steeds minder mensen zoeken op Google naar Princeton. Dus zullen er de komende jaren ook minder studenten naar Princeton gaan, tot de universiteit in 2021 helemaal niemand meer trekt.

Er verschijnen ook steeds minder wetenschappelijke artikelen van Princeton-onderzoekers in Google Scolar: trek de lijn door en je ziet dat Princeton binnen enkele jaren geen enkel wetenschappelijk artikel meer publiceert.

“Hoewel we ons zorgen maken over Princeton, maken we ons nog meer zorgen over de toekomst van onze planeet”, zeggen de grappenmakers van Facebook. Want in de loop der jaren blijken mensen ook iets minder op ‘lucht’ te googelen. Als het zo doorgaat, houdt de aarde geen lucht meer over.