Feestje USC loopt totaal uit de hand: vijf aanhoudingen

Dronken corpsballen hebben maandag flink stennis geschopt. Twee studenten werden opgepakt omdat ze fietsen in de gracht gooiden en moesten een nacht de cel in. Drie kregen een boete voor openbare dronkenschap.

De fietsvandalen (20 en 21 jaar) werden in het begin van de avond opgepakt door de politie. Een perswoordvoerder van de politie vertelt aan DUB dat het tweetal de nacht in de cel heeft doorgebracht. Ze zouden twee fietsen in de Drift gegooid hebben.

De twee zijn opgepakt voor “openbaar geweld tegen goederen”. Ook heeft een fietseigenaar aangifte gedaan wegens diefstal. Het proces-verbaal van de arrestatie is gestuurd naar de officier van justitie, die beslist over vervolgstappen of eventuele boetes.

Drie andere personen werden maandag ook in de buurt van het Janskerkhof aangehouden. Ze kregen een boete voor openbare dronkenschap in combinatie met het niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs.

Nav studentenfeest op het #janskerkhof, meerdere aanhoudingen/ boetes geschreven voor dronkenschap verstoren openbare orde enz. Op maandag..

— Wijkagent Horeca Utr (@WijkagentHoreca) 28 april 2014

Wederom naar het #janskerkhof. Nu 2 personen aangehouden terzake openlijke geweldpleging. (fietsen in gracht gooien) Blijven nu bij ons..

— Wijkagent Horeca Utr (@WijkagentHoreca) 28 april 2014

De vijf aanhoudingen hebben zeer waarschijnlijk iets te maken met een feestje dat maandagmiddag in het pand van USC plaatsvond. Unitas was uitgenodigd voor een borrel, en aan het eind van de middag gingen vele studenten dronken de straat op.

WTF, heel #Janskerkhof vol straalbezopen en ondergekotste corpsleden en -meisjes. #Utrecht

— Jochem Geerdink (@jochemgeerdink) 28 april 2014

“Het is goed mogelijk dat de aanhoudingen verband houden met de activiteiten in ons pand”, zegt USC-rector Willem van der Graaf in een reactie tegen DUB. Volgens hem waren er ongeveer 150 studenten aanwezig bij de borrel met Unitas. "De activiteiten vonden plaats in ons pand. Wat er bij het verlaten van het pand is gebeurd, weet ik niet."