Feestverbod voor studenten Tuindorp-West

De bewoners van drie studentenhuizen op het Tuindorp-West complex worden toch niet uit huis gezet. Wel krijgen ze een feestverbod van een jaar, zo meldt verhuurder SSH. Ook heeft de SSH de feestregels voor het hele complex aangescherpt.

Het was een onrustige jaarwisseling op het Tuindorp-West Complex. De politie was uitgerukt voor uit de hand gelopen studentenfeesten.

Bij één van de feesten, georganiseerd door drie studentenhuizen op één galerij van de oranje flat aan de Willem Schuylenburglaan, werden vanaf de zesde verdieping dozen met bier naar beneden gegooid. Hierdoor liepen vier auto’s grote schade op.

Wie de daders precies waren, is tot op heden onduidelijk. De vijf organisatoren, allen bewoners van de oranje flat, hebben de schade aan de auto’s vergoed. Hoeveel de studenten de eigenaren hebben betaald, zeggen zij liever niet.

De SSH wilde bovendien de rechter inschakelen om de organisatoren uit huis te kunnen laten zetten. De rechtszaak gaat echter niet door omdat op maandag 2 februari de Utrechtse politie het voornaamste bewijsstuk introk: het politierapport van de bewuste avond. De politie was tot de conclusie gekomen dat dit rapport ‘onvoldoende gegrond’ zou zijn.

De SSH had wel de intentie tot uithuiszetting’, zegt een woordvoerder, maar kan door het missen van bewijs niet meer dan de studenten een sanctie tot een feestverbod van een jaar opleggen. “Dit is een signaal aan het complex: de SSH vindt de gebeurtenissen tijdens Oud & Nieuw onacceptabel.”

De bewoners reageerden aanvankelijk woedend op de beslissing van de SSH om ze uit huis te zetten, maar zijn nu opgelucht. Eén student zegt dat de sfeer in huis ‘euforisch’ is. “Dit gaat zeker binnenkort uitgebreid gevierd worden.”

De SSH heeft in januari de regels omtrent feesten op het hele complex aangescherpt: niet meer dan 60 feestgangers per huisfeest zijn toegestaan. Op verzoek van de politie en van omwonenden die klaagden over geluidsoverlast.