Fietsendieven met voorkeur voor Gazellefietsen actief in Uithof

In de maand januari zijn er veel fietsen gestolen in De Uithof. Meer dan gebruikelijk, zegt een woordvoerder van de politie Midden-Nederland. Reden voor wijkagent Chris Proveniers en de universiteit om fietsers te adviseren hun fiets met een extra slot vast te maken.

Opvallend is de waarschuwing van de wijkagent om niet te vertrouwen op het kabelslot dat met een pin vastzit in het ringslot van de fiets. Vorige week werden 18 Gazellefietsen meegenomen met een dergelijk slot. Volgens politie Midden-Nederland is op de camerabeelden te zien dat er door een persoon wordt gerommeld bij het slot en de fiets vervolgens wordt meegenomen.

Op de camerabeelden is niet te zien dat een slot wordt doorgeknipt. Daardoor bestaat het vermoeden dat de dieven gebruik maken van een zogenaamde moedersleutel. Dit is een ongeslepen sleutel die op een groot aantal sloten past. “Het gebruik van een moedersleutel betekent dat het vastzetten van een fiets met insteekslot geen zin heeft”, aldus de universiteit op Intranet. Aanleiding voor beide partijen om te adviseren je fiets vast te maken met een extra slot dat een eigen sleutel heeft of je fiets in een afgesloten fietsenstalling te plaatsen.

De politie vraagt iedereen van wie een fiets gestolen is daar aangifte van te doen. Dit omdat de politie regelmatig fietsen terugvindt die niet als gestolen geregistreerd staan. Deze tweewielers kunnen daardoor niet aan de eigenaar teruggegeven worden.

Tags: fiets | diefstal