Filmopnames zorgen voor onrust op Cambridgelaan

Deel van de filmploeg, foto DUB

Vorige week donderdag (15 november) ontvingen bewoners een mail van producent Umami Media via SSH, dat de opnames voor de film De Club van Lelijke Kinderen op zondag 18 november zouden beginnen. Tussen half negen ’s ochtends en half negen ‘s avonds. De maandag daarop zouden de opnames tussen twee uur ’s middags tot ongeveer twee uur ’s nachts duren. In de betreffende mail stonden ook tal van andere aankondigingen. Zo zouden er enkele parkeervlakken worden afgezet vanwege diverse stunts en kon bewoners gevraagd worden om de set niet over te steken en even te wachten. Bewoners met vragen of opmerkingen konden zich wenden tot de zogenoemde locatiemanager.

De communicatie leek goed geregeld, toch stroomden op de Facebookpagina van het woningcomplex de klachten binnen. Zo vonden bewoners dat ze wel heel kort voor de opnames waren geïnformeerd. Een ander kritiekpunt van de bewoners is het feit dat er tot laat in de nacht gefilmd zou worden. “In de zomer mag er op vrijdag tot tien uur ’s avonds worden gebarbecued, maar deze opnames duren tot veel later.”

Graffiti
Het woonbestuur laat via Facebook weten dat de beheerder van het complex ook niet blij is met het feit dat deze mededeling zo laat binnenkwam. Ook hierop laat het bestuur weten dat deze opnames geheel incidenteel zijn.

Op het complex zelf bleven maandag aan het eind van de middag de filmopnames op het eerste oog ietwat onopgemerkt. Hier en daar werd een voorbijganger inderdaad gevraagd een paar minuten te wachten, tot het einde van een opname. Er werd op wat plaatsen met graffiti gespoten. Bij een ingang van het woningcomplex ontstond er wat oponthoud, wanneer er meerdere bewoners naar binnen wilden lopen, maar het er al vol stond met productiemedewerkers en filmapparatuur. Pas helemaal aan de rechterkant van het complex doken de auto’s en bussen op die in gebruik waren van de filmploeg. In de mail van de producent werd gesproken over ‘enkele parkeervlakken’ die in gebruik werden genomen. Toch bleek dat iets meer te zijn. Een groot deel van het grindpad werd erdoor geblokkeerd en er was ruimte gemaakt voor een grote kantine tent met een cateringwagen, bedoeld voor medewerkers. Volgens het woonbestuur nam de filmmaatschappij elf parkeervlakken in beslag. Later liet het bestuur weten dat er met de beheerder en het woonbestuur was afgesproken dat alle voertuigen van de filmploeg op het grint geparkeerd werden of in de parkeergarages nabij. Dit zodat bewoners in de reguliere parkeervakken konden staan. De parkeerdruk bij de Cambridgeflat is hoog.

Leuk
Een aantal bewoners laat weten in eerste instantie geen last te hebben van de werkzaamheden. Eén van de bewoners die recht boven de plek woont waar een studio-set is gebouwd: “Ik vind het wel leuk om zoiets te zien.” Toch is er ook overlast. Een bewoner laat via Facebook weten de nacht ervoor maar drie uur te hebben geslapen, door de opbouw van alle voorzieningen en het lawaai dat dat met zich meebracht.

Zowel de filmmaatschappij als het woonbestuur benadrukken dat er een locatiemanager is die gebeld mocht worden, indien er overlast was. Volgens een aantal bewoners was deze manager slecht bereikbaar in het weekend, terwijl juist toen de opnames begonnen. Pers lijkt deze manager niet te woord te willen staan. “Mijn prioriteiten liggen op dit moment heel ergens anders”, laat hij telefonisch weten. Toch zijn er ook zeker positieve berichten over de communicatie vanuit de filmploeg. Een bewoner: “Ze zijn vanavond alle huizen afgegaan om uit te leggen wat er gaat gebeuren. Dat vond ik wel erg netjes”

Na de opnames werd de boel weer afgebroken en vertrok de filmploeg. De Cambridgelaan wordt wakker, na een rumoerige nacht.

De Club van Lelijke Kinderen gaat in 2019 draaien in de bioscoop. De film gaat over Paul die vanwege zijn flaporen wordt opgesloten door de president van het land. Samen met zijn vrienden gaat hij de strijd aan tegen deze man die niets moet hebben van lelijke kinderen. In de film spelen onder meer Katja Schuurman en Jeroen van Koningsbrugge. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Koos Meinderts.