FNV en KSU tevreden over actie schoonmakers

FNV bondgenoten en de Kritische Studenten Utrecht zijn zeer tevreden over de sit-in van vorige week maandag bij de Universiteit Utrecht. De twee organisaties hebben het idee dat werknemers en studenten van de universiteit een beter idee hebben gekregen onder welke omstandigheden en voor welk salaris de schoonmakers moeten werken.

Vorige week maandag, 27 februari,  was het Ruppertgebouw in De Uithof de locatie voor een grote demonstratie van de schoonmakers. De schoonmakers strijden al weken - inmiddels ngen, een record - voor betere arbeidsomstandigheden en een hoger salaris. Maandag werd voor het eerst gekozen voor een brede actie: zij protesteerden ook tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs. Ook  was het voor het eerst dat er een demonstratie werd georganiseerd bij een opdrachtgever. Als opdrachtgevers zich achter de eisen van de schoonmakers scharen – zo is het idee -  zet dat de eisen richting werkgevers kracht bij.

De actievoerders mochten 24 uur blijven. Herrie Hoogenboom van FNV bondgenoten: “We hebben ’s avonds nog goede gesprekken gehad met studenten en de mensen van security en de politie. Over hun arbeidsomstandigheden en cao’s en natuurlijk over de bezuinigingen op het onderwijs. Uiteindelijk zijn er tussen de 100 en 150 mensen blijven slapen.”

Sander van Lanen van de Kritische Studenten Utrecht vindt dat er een stap in de goede richting is gezet. “We hebben studenten bewust hebben kunnen maken van de arbeidsomstandigheden van de schoonmakers. Zo kon je een lesje volgen over het schoonmaken van het toilet in 90 seconden. Wij hebben tijdens het flyeren ook veel positieve geluiden gehoord van studenten die achter de actie staan. Ook van studieverenigingen die in het Ruppert zitten.”

Hoewel de universiteit het betreurt dat de schoonmakers juist de Utrechtse universiteit hebben uitgekozen voor hun actie, is directeur Ineke van Oosten van het Facilitair Service Centrum tevreden over de actie is verlopen. Uiteindelijk heeft de bezetting zich beperkt tot één pand, waren er goede afspraken te maken met de actievoerders en heeft iedereen zich aan deze afspraken gehouden.

De enige smet op de actie lijkt het incident met de ongeduldige automobilist te zijn die dinsdagochtend inreed op de schoonmakers.  Zij hielden na het vertrek uit het Ruppert een demonstratieve tocht bij het Wentgebouw. FNV’er Hoogenboom: “De man zei dat hij een gaatje zag en daar doorheen wilde rijden, maar hij trok als een gestoorde op en reed keihard langs, terwijl er ook kinderen in de optocht meeliepen. Die hadden nog vakantie. Gelukkig raakte niemand gewond en wist iemand van onze ordedienst de auto te stoppen. De politie nam de man toen van ons over.”

Klik hier voor een reconstructie van de actie met Hoogenboom van de vakbond, Sander van Lanen van de Kritische Studenten Utrecht, FSC-directeur Ineke van Oosten, de politie en docent Mirko Schäfer zie zich gehinderd voelde in zijn werk.