Fontys-voorzitter Wintels (CDA) wil meer vrijheid voor docenten

Mocht hij lijsttrekker van het CDA worden, dan wil Fontys-voorzitter Marcel Wintels meer vrijheid voor docenten. Het is volgens hem een “Haagse illusie” dat een overdaad aan regels tot goed onderwijs leidt.

Marcel Wintels wil nog niet te ver op de zaken vooruit lopen. Of hij het hoger onderwijs verruilt voor de Tweede Kamer, ook als hij geen lijsttrekker van het CDA wordt? “Die vraag is niet aan de orde”, zegt Wintels. “In principe ga ik door bij Fontys, tenzij ik lijsttrekker word.”

Buiten het CDA is hij misschien onbekend, maar binnen de partij weet men wie hij is. Hij krijgt de steun van een prominent als Hirsch Ballin, meldt NRC Handelsblad. Ook Ab Klink zegt in het avondblad dat de samenwerking met de PVV zo schadelijk is geweest voor de huidige top van het CDA, dat de partij beter kan worden geleid door iemand van buiten. Wintels is dus niet kansloos.

Het maakt zijn opvattingen over onderwijs nog relevanter dan voorheen. Altijd verzette hij zich tegen Haagse bemoeienis met het hoger onderwijs. Hij vindt de prestatieafspraken bijvoorbeeld geen goed idee. “Je moet docenten de ruimte geven om hun vak uit te oefenen. De overheid moet niet alles willen dichtregelen. Het gaat in het onderwijs om kleinschaligheid en verantwoordelijkheidsgevoel.”

Over de toekomst van de studiefinanciering wil hij nog niet veel kwijt. “De CDA-programmacommissie zal zich erover buigen. Maar ik denk dat je terughoudend moet zijn om jongelui met schulden op te zadelen. Laat hen vooral goed en up-tempo studeren.”

Met de langstudeerboete – een idee van het CDA – heeft hij weinig moeite. “Studenten mogen best iets harder studeren, met een escape van een jaar. Dat lijkt me een goede zaak. En dat is nu ook beleid.”