Fors meer Syrische vluchtelingstudenten

Steeds meer vluchtelingen willen studeren. Voor 750 plekken meldden zich in 2014 ruim duizend studenten aan, van wie de helft afkomstig was uit Syrië.

De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF nam vorig jaar 288 Syriërs in zijn programma op - ruim vijf maal meer dan in 2013. Ze vormen daarmee de grootste groep nieuw aangenomen vluchtelingstudenten.

Vluchtelingen die het UAF niet zelf kan begeleiden staan echter niet met lege handen, staat in het jaarverslag 2014. Als ze een verblijfsvergunning hebben kunnen ze via de Dienst Uitvoering Onderwijs geld lenen voor een cursus Nederlands, waarmee ze zich alvast kunnen voorbereiden op een studie in het hoger onderwijs of het mbo.

In het verleden volgden velen een taalcursus onder hun niveau. Het UAF heeft daarom veel tijd en energie gestoken in het maken van afspraken met erkende instituten die speciale taaltrajecten aanbieden.

Van alle Nederlandse onderwijsinstellingen leidt de Hogeschool van Amsterdam de meeste vluchtelingstudenten op.