Frustratie over vernieuwde thuiswerkverbinding UU

Thuiswerken via de VPN-verbinding van de universiteit

Moet de ict-afdeling het UU-medewerkers gemakkelijker maken of juist niet? Postdoc Peter Bos stelt zichzelf die vraag regelmatig als hij weer eens gefrustreerd achter zijn scherm zit.

Peter Bos, postdoc bij Psychologie die onderzoek doet naar effecten van hormonen op sociaal gedrag, probeert al weken antwoord te krijgen van de ict-afdeling op zijn vraag waarom zijn favoriete zoekmachine PubMed niet meer via een VPN-verbinding is te raadplegen. VPN staat voor Virtueel Particulier Netwerk. UU’ers kunnen hierop inloggen met hun solis-ID en op die manier vanuit huis werken alsof ze in de computeromgeving van de UU zitten.

“Kijk”, zegt Bos. Hij laat zien hoe hij via de zoekmachine PubMed een wetenschappelijk artikel vlug op zijn beeldscherm tovert. “Zo snel gaat dat nu. Maar als ik thuis via de vernieuwde VPN-verbinding werk en hetzelfde artikel probeer te krijgen, duurt dat vele malen langer. Vroeger kon ik via de VPN-verbinding ook zoeken met PubMed, maar die optie is verdwenen. Een vernieuwing zou toch een verbetering moeten zijn en niet een verslechtering.”

Nu moet hij op een meer omslachtige en dus meer tijdrovende manier naar wetenschappelijke artikelen zoeken. “Ik moet voor vrijwel elk artikel inloggen op de site van de UB en als ik via de UB-zoekmachine de gewenste artikelen zoek, duurt het veel langer voordat ik het goede artikel krijg. Dan moet ik weer een paar keer klikken voor ik het artikel kan lezen. Bij een volgend artikel is het net zo.”

Als antwoord op zijn waarom-vraag, kreeg hij te horen dat VPN op deze manier veiliger is. “Ik vraag me af of het niet op een andere manier beter beveiligd kan worden. Een manier waardoor ik ook thuis met het snelle PubMed kan werken. Aan een universiteit waar iedereen ruimte moet inleveren en een eigen kamer een zeldzaamheid wordt, lijkt het me logisch dat het thuiswerken gemakkelijker wordt gemaakt. Maar het tegendeel lijkt het geval. Wat ik nu doe is een lijstje maken van de artikelen die ik nodig heb, naar mijn werk rijden en daar de artikelen uitprinten.” Op zich, zegt hij, kan dat best, maar ideaal is anders.

Carolien Besselink, hoofd van de Directie Informatiemanagement & ICT-dienstverlening van de UU, zegt dat de oude VPN-verbinding weer in de lucht is. "Omdat ons is gebleken dat de oude VPN-dienst nog op andere  manieren gebruikt werd dan waarvoor deze oorspronkelijk was ingericht: namelijk om toegang te krijgen tot universitaire diensten. Het raadplegen van de wetenschappelijke artikelen bij uitgevers, is hier een sprekend voorbeeld van.”

Onderzocht wordt of de functionaliteit zoals die in de oude VPN-dienst werkte ook op een goede manier via de nieuwe VPN-dienst is aan te bieden. "We hopen daar binnenkort een oplossing voor te hebben. Intussen kunnen medewerkers de oude VPN-dienst nog gewoon gebruiken. De oude dienst wordt niet opgeheven zolang niet alle gewenste functies door de nieuwe dienst geleverd kunnen worden.”

Vorig jaar werd het initiatief genomen om de VPN-dienst te vernieuwen, zegt Besselink. Belangrijke reden was dat de bestaande VPN-dienst diverse beperkingen heeft, met name in de ondersteuning van nieuwere gebruikersapparatuur waarmee gebruikers toegang tot de universitaire diensten zoeken zoals MacBooks, smartphones en tablets.

Postdoc Peter Bos is blij dat de oude VPN-verbinding nog in de lucht blijft en dat deze pas definitief wordt vervangen als de nieuwe voor hem net zo gebruikersvriendelijk is.

Besselink heeft meer nieuws: voor de langere termijn wordt door de UB gekeken naar oplossingen waarbij het niet uitmaakt of een gebruiker op de campus zit of elders. Daarnaast ontwikkelt de Directie I&I een visie op de universitaire digitale werkruimte voor medewerkers en studenten. Ook wordt in dit verband gekeken naar de toegang tot diensten en applicaties. Hierover is binnenkort meer te lezen op DUB.

Tags: ict | thuiswerken