'Fusie UvA en HvA mislukt'

De fusie tussen de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam is mislukt. Dat concludeert dagblad Parool tien jaar na de fusie van beide colleges van bestuur.

“Inhoudelijk is er geen zak van terechtgekomen”, zegt Jeroen Knigge, die tot 2010 directeur was van de Hogeschool van Amsterdam. De hele operatie was volgens hem “zonde van de tijd en energie”. Ook voormalig HvA-voorzitter Simon Korteweg, die aan de wieg stond van de fusie, is teleurgesteld.

De voornaamste reden om beide besturen samen te voegen was de wens om het onderwijs aan de twee instellingen te verbeteren. De hogeschool zou profiteren van de kennis van de universiteit en andersom kon de UvA leren van de onderwijsaanpak van de HvA. Uiteindelijk zouden studenten makkelijker moeten kunnen doorstromen van het hbo naar het wo en zouden er zelfs gezamenlijke opleidingen komen.

Volgens het Parool erkent het college in een vertrouwelijke notitie dat het opzetten van gezamenlijke opleidingen “niet systematisch is opgepakt” en dat de doorstroom van studenten “half” is geslaagd. Wat wel is gelukt: door het samenvoegen van facilitaire diensten is er flink bespaard op de kosten.

De onderwijskwaliteit is de afgelopen jaren niet spectaculair verbeterd: de Hogeschool van Amsterdam staat steevast in de onderste regionen van de Keuzegids HBO.