'Geef coassistenten een stagevergoeding'

Als de basisbeurs verdwijnt, moeten coassistenten eindelijk een stagevergoeding krijgen, vindt hun belangenorganisatie. Als ze in het ziekenhuis werken hebben ze namelijk geen tijd voor een bijbaantje.

Coassistenten ontvangen geen stagevergoeding, schrijft Hein Handgraaf, voorzitter van het studentenplatform van de landelijke artsenvereniging KNMG. Hoewel in de cao voor ziekenhuizen staat dat ‘leerlingen’ recht hebben op een stagevergoeding, weigert de Nederlandse vereniging van ziekenhuizen (NVZ) volgens Handgraaf die te geven. “Wel de lusten, niet de lasten.” Daarbij vindt hij het oneerlijk dat bijvoorbeeld verpleegkundestudenten wel geld krijgen tijdens hun stage.

Omdat ze vaak meer dan veertig uur per week in het ziekenhuis werken, hebben artsen in opleiding over het algemeen geen tijd over om een extra zakcentje te verdienen. Geneeskundestudenten moeten zich daardoor in de toekomst dieper in de schulden steken dan anderen.

De discussie over een stagevergoeding voor geneeskundestudenten loopt al jaren. Volgens de NVZ zijn coassistenten namelijk geen stagiaires, maar studenten. De NVZ was niet bereikbaar voor commentaar.