Geen bus 12 meer in het weekend?

Weer een bezuinigingsplan waar studenten de dupe van worden. Vanaf einde dit jaar kan waarschijnlijk in het weekend niet meer met de vertrouwde bus 12 worden gereisd.

Buslijn 12 is een begrip. Elke werkdag reizen tienduizenden passagiers met die lijn vanaf het Centraal Station richting De Uithof en vice versa. In de weekenden wordt de bus gebruikt door studenten die op het universiteitscomplex wonen en bezoekers van het Universitair Medisch Centrum. Maar daar komt binnenkort mogelijk verandering in. Niet alleen de overheid moet bezuinigen, ook het Utrechtse buslijnennet gaat volledig op de schop. De kosten moeten met 4 miljoen euro worden verlaagd.

Wat gebeurt er dan met de bus naar De Uithof? In een artikel op de website van De Nieuwe Utrechter wordt uitgelegd wat de plannen zijn met de Utrechtse buslijnen. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU), verantwoordelijk voor het Utrechtse openbaar vervoer, stelt in een ‘Uitgangspuntennotitie’ ondermeer voor bus 12 in de weekenden niet te laten rijden. Op dit moment rijdt ‘de 12’ nog drie keer per uur op zaterdag en zondag.

Volgens de notitie wordt de buslijn onvoldoende gebruikt in het weekend en rijden er ook andere bussen naar De Uithof. De notitie verwijst naar regionale bussen, maar vooral naar stadsbus 11, die andere geliefde verbinding met het Centraal Station. Deze bus zal in de nieuwe plannen in de weekenden in plaats van drie keer, vier keer in het uur gaan rijden naar De Uithof. Dit om de P + R, die gebouwd wordt tegenover sportcomplex Olympos, beter te ontsluiten.

Binnenkort komt er uitsluitsel over de voorgestelde plannen, die in december van kracht moeten worden. “Er is nog niets vastgelegd. Het is een uitgangspuntennotitie en daar moet nog overleg over worden gepleegd”, zegt Renske Bakker, woordvoerder van het BRU.

Wat de Universiteit Utrecht vindt van het schrappen van bus 12 in de weekenden is niet bekend. Vrijdagmiddag was niemand voor commentaar bereikbaar.