Geen excuses voor openbaar maken beschuldiging datafraude

Hoogleraar Peter Nijkamp en promovenda Karima Kourtit krijgen geen excuses van de wetenschapper die een anonieme klacht over datafraude in hun werk online zette. Wel neemt de Leidse hoogleraar enige afstand van de beschuldigingen.

Richard Gill, hoogleraar Mathematische Stochastiek in Leiden, zette in juni anonieme beschuldigingen online aan het adres van VU-hoogleraar Peter Nijkamp en zijn promovenda Karima Kourtit. In het artikel beschuldigt ene ‘NN’ de twee van plagiaat en van vervalsing en manipulatie van onderzoeksdata.

Dat was vertrouwelijke informatie die Gill niet online had mogen zetten, vonden Nijkamp en Kourtit, en ze eisten “passende maatregelen” van de Universiteit Leiden en een openbare rectificatie van Gill.

Wat de twee eruit hebben gesleept, is een gezamenlijk opgestelde verklaring. Die zal een half jaar op de persoonlijke webpagina van Gill blijven staan. Daarin staat geen rectificatie, en er staan ook geen excuses voor het openbaar maken van vertrouwelijke gegevens.

Gill wilde met het publiceren van de klacht een wetenschappelijk debat uitlokken, aldus de verklaring. Dat had misschien op een andere manier gekund, maar een groot deel van het document bestond uit wetenschappelijke kritiek op al gepubliceerde wetenschappelijke artikelen. Daarbij heeft hij zelf nooit gezegd dat er sprake zou zijn van datafraude: “De heer Gill schaart zich derhalve niet achter alle conclusies en beschuldigingen.”

Gill heeft in het verleden overigens wel tegen NRC Handelsblad gezegd dat de anonieme beschuldigingen hout snijden. In de verklaring staat te lezen dat er “een aantal onduidelijkheden in de verwerking en presentatie van bepaalde onderzoeksgegevens bestaan”.

VU-hoogleraar Nijkamp kwam een jaar geleden voor het eerst in opspraak, toen hij moest terugtreden als promotor van Kourtit omdat zij in haar proefschrift onzorgvuldig met bronnen en citaties was omgegaan. Later werd Nijkamp beschuldigd van (zelf)plagiaat en dus door een anonieme bron van datamanipulatie.

Een speciale commissie van de VU is op dit moment bezig met onderzoek naar brongebruik en bronvermelding in het gehele wetenschappelijk werk van Nijkamp. Daarnaast loopt er nog één zaak bij het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit en één bij de commissie wetenschappelijke integriteit van de Vrije Universiteit. Die laatste twee hebben betrekking op de anonieme beschuldiging van datamanipulatie.