Geen fraude, wel fouten bij HvA

Er was geen sprake van diplomafraude aan de Hogeschool van Amsterdam, zoals dagblad De Telegraaf vorig jaar beweerde. De Onderwijsinspectie heeft daar nog steeds geen aanwijzingen voor gevonden.

Meer dan tienduizend studenten zouden onterecht een diploma hebben gekregen van de economische opleidingen van de HvA, stelde dagblad De Telegraaf in december. Maar de Onderwijsinspectie verwerpt die beschuldiging, zoals eerder staatssecretaris Zijlstra al deed. Ook de Inspectie liet tussendoor alvast weten dat er van grootschalige fraude geen sprake was.

Er waren inderdaad wel tentamencijfers van een 1 in een 10 veranderd, maar dat was een technisch probleem van tijdelijke aard op één locatie van de hogeschool, aldus de Inspectie. Het had te maken met een fusie en de overgang van het ene naar het andere cijfersysteem, waarbij punten en komma’s de software op het verkeerde been zetten. Het is niet bijzonder vaak verkeerd gegaan en er is al helemaal geen opzet in het spel.

Toch zijn er “tekortkomingen” waar de hogeschool snel iets aan moet doen, aldus de Inspectie. Iedereen ergert zich aan het nieuwe studievoortgangsregistratiesysteem. Studenten kunnen hun studiepunten niet inzien en een examencommissie kon niet nakijken of een student recht had op een herkansing. Ook lukte het niet altijd om de bindende studieadviezen op tijd uit te brengen.

Daarnaast is er iets mis met de bestuurscultuur van de International Business School, want veel docenten raken er gedemotiveerd. Ze hebben een gevoel van “jarenlange afbraak” door opgelegde maatregelen van het management, aldus de Inspectie. Aan andere opleidingen zou dat probleem niet spelen

De hogeschool dankt de inspectie en zegt dat de conclusies aansluiten bij de eigen analyse. Ze maakte eerder bekend dat één van de omstreden opleidingen (international management) wordt geschrapt.