Geen nieuwe coronaregels voor hoger onderwijs

Foto DUB

Vanaf zondag geldt er in Nederland een avondlockdown, heeft demissionair premier Rutte zojuist medegedeeld. Om 17 uur moeten cafés, bioscopen, musea, sportscholen, clubs enzovoorts hun deuren sluiten. Alleen essentiële winkels zoals supermarkten en drogisten kunnen tot 20 uur openblijven.

Maar het onderwijs ook. “Geaccrediteerd onderwijs kan ook ’s avonds plaatsvinden”, staat in de regels. De vorige keer is bepaald dat iedereen weer mondkapjes in de gangen moest dragen en dat er hooguit 75 studenten in een collegezaal mogen zitten. Maar er komen geen extra maatregelen bovenop.

In andere sectoren wel strenge maatregelen
Dat is wel bijzonder, aangezien vrijwel alle andere sectoren in de samenleving te maken krijgen met nieuwe maatregelen. “Studenten kunnen opgelucht ademhalen: een rooster vol met zoom-colleges blijft ons bespaard”, reageert Lisanne de Roos van het Interstedelijk Studenten Overleg. “Er lijkt eindelijk consensus te zijn dat het onderwijs niet nóg een keer dicht kan. Dat is een pak van mijn hart.”

Onderwijsminister Van Engelshoven zei al aan het begin van het studiejaar dat het hoger onderwijs niet meer de deuren zou sluiten, ook niet in een nieuwe coronagolf. Dat blijkt dus nog steeds de lijn.

Mogelijk wel coronapas
Wel wil het kabinet de mogelijkheid krijgen om de coronapas in het hoger onderwijs – en op allerlei andere plaatsen – verplicht te stellen. Het gaat door met het voorbereidingen van de nodige wetgeving, ondanks de weerstand van universiteiten en hogescholen.

*Update* 'Kabinetsbesluit schept verplichtingen'
In een mail aan studenten en medewerkers schrijft het UU-bestuur dat het open blijven van het hoger onderwijs “van bijzonder groot belang” is voor het studentenwelzijn.

Het kabinetsbesluit betekent tegelijkertijd dat onderwijsinstellingen een grote verantwoordelijkheid hebben tegenover sectoren die wel met strenge maatregelen te maken krijgen. Om die reden zullen niet-essentiële activiteiten zoals oraties niet langer op locatie plaatsvinden. Ook moeten medewerkers zo veel mogelijk thuis werken.

Het UU-bestuur dringt erop aan dat studenten, docenten en andere medewerkers “mild” zijn voor elkaar. Zo kan het zijn dat docenten in deze moeilijke periode tentamens niet op tijd kunnen nakijken; daar moet begrip voor zijn. Tegelijkertijd vraagt het UU-bestuur om “juist heel strikt” te zijn om de naleving van regels zoals anderhalve meter afstand buiten collegezalen en de mondkapjesplicht.

Lees voor de precieze stand van zaken de mail die vrijdagavond werd verzonden.

Tags: coronavirus