Geen vrijstelling UU’ers om naar klimaatmars te gaan

Bij de universiteitsraad lieten studenten met een groen vierkantje weten naar de klimaatmars te zullen gaan. Foto DUB

Studenten kunnen geen vrijstelling krijgen van een verplichte werkgroep of tentamen om vrijdag naar de klimaatmars te gaan. Medewerkers moeten verlof opnemen als ze hierheen willen.

De studenten van de Universiteitsraad vroegen maandag 23 september tijdens hun vergadering met het College van Bestuur of ze de studenten en medewerkers de ruimte willen geven mee te doen aan de landelijke klimaatmars in Den Haag. Bij de demonstraties van WOinActie heeft de universiteit die mogelijkheid wel  geboden. Toen stelde de UU zelfs bussen ter beschikking. Sommige studentleden van de raad droegen een groen vierkantje om hun verzoek kracht bij zetten. Dit vierkantje lijkt op het rode vierkantje dat symbool staat voor WOinActie die de werkdruk wil tegengaan op universiteiten.

“Wij dragen het klimaat een warm hart toe en maken ons sterk voor duurzaamheid. Toch willen we dit verzoek niet honoreren”, antwoordde collegevoorzitter Anton Pijpers. “Een demonstratie van WOinActie ligt dichter bij de universiteit. Als je deze actie faciliteert, loop je het risico dat er nog veel meer verzoeken voor andere sympathieke acties komen.”

Milieufilosoof Floris van den Berg heeft desondanks zijn studenten laten weten dat zijn college vrijdag niet doorgaat. Hij neemt echter ook geen vrij, maar gaat staken. “Wat op het spel staat is de toekomst van de mensheid op een leefbare planeet. Als we ook in de nabije toekomst nog een leven willen leiden waarbij mensen naar school en naar de universiteit kunnen, dan zullen er drastische maatregelen genomen moeten worden. Ik doe dit juíst omdat ik onderwijs zo belangrijk vind.”

Hij heeft dit zijn studenten laten weten en roept hen op ook mee te gaan naar Den Haag. “Ik zorg overigens wel dat de studenten het gemiste college kunnen inhalen. Alleen weiger ik vanwege het grote belang om hier vrije uren voor op te nemen. Ik staak.”

Van den Berg was ook betrokken bij de oprichting van de landelijke coalitie Scientists4FutureNL. In een verklaring schrijven vijftig wetenschappers: “De door de mens veroorzaakte klimaatverandering is onmiskenbaar en wordt waargenomen over de gehele wereld, bijvoorbeeld in de hoeveelheid extreem weer, zeespiegelstijging en de temperatuur van de oceaan.”

Inmiddels staan meer dan duizend handtekeningen onder de verklaring. Met de verklaring steunt ze de klimaatstakers die vrijdag 27 september opnieuw overal ter wereld de straat op gaan om een ambitieuzer klimaatbeleid te eisen.

“Als wetenschappers hebben wij naast het voorzien van wetenschappelijke kennis ook een morele verplichting om de maatschappij te informeren en te waarschuwen over de staat van onze planeet, vergelijkbaar met de morele plicht die artsen hebben om te waarschuwen voor een dreigende epidemie”, aldus de wetenschappers van Scientists4Future. Ook wil ze bezorgde wetenschappers bij elkaar brengen om over oplossingen na te denken en te praten over de rol van de wetenschap in het klimaatdebat.

Eerder riep promovenda Ana Poças Utrechtse wetenschappers op om mee te doen aan de klimaatmars in Den Haag. Dit deed ze in een blog in DUB.