Gehuldigde UU-Olympiërs gaan voor goud in 2020

Van links naar rechts: Monica Lanz, HU-bestuurder Tineke Zweed, Lilian de Geus, de topsportcoördinatoren van HU en UU Lenneke de Jeu en Anne Hamburger, Laurien Leurink, Kaj Hendriks en UU-rector Bert van der Zwaan.

Twee medaillewinnaars, roeier Kaj Hendriks (brons) en hockeyster Laurien Leurink (zilver), en roeifinaliste Monica Lanz kregen in de kassen van de Botanische Tuinen lof toegezwaaid door UU-rector Bert van der Zwaan. Een vierde Olympische deelnemer, roeifinalist Harold Langen, moest wegens vakantie verstek laten gaan voor de universitaire huldiging van de Rio-gangers. Van der Zwaan toonde zich vooral onder de indruk van het feit dat de sporters naast hun studie de tijd weten te vinden voor een topsportcarrière. “Een kwestie van discipline en goed plannen”, legde geneeskundestudent Kaj Hendriks uit. “Soms kun je het een meer prioriteit geven en soms het ander. Nu Rio achter de rug is, kan ik even meer energie in mijn co-schappen stoppen.”Maar over vier jaar wil Hendriks in Tokyo toch echt weer in de boot zitten om dan voor de eerste plaats te gaan, verzekerde hij de rector. Ook psychologiestudente Laurien Leurink en studente Rechten en Frans Monica Lanz zeiden uit te kijken naar een nieuwe kans op Olympisch goud in Tokio 2020.Samen met hogeschoolstudente en Olympisch surfster Lilian de Geus, die door de HU in het zonnetje werd gezet, ging het drietal op de foto bij de Olympische laurierboom van de twee Utrechtse onderwijsinstellingen. Die boom die vier jaar geleden bij de huldiging van de deelnemers aan de Olympische Spelen van Londen 2012 werd gepresenteerd, krijgt een prominente plek in de Botanische Tuinen. Na de Olympische Spelen in Rio zijn er 30 sporters met een UU-bul die ooit een medaille wonnen. In totaal wonnen zij 39 medailles, becijferde DUB deze zomer. Sinds 1908 reisden zo'n tachtig UU-sporters af naar een Olympische Spelen. Klik hier voor het overzicht. Daarnaast zijn er twaalf atleten die deelnamen aan de Paralympische Spelen.

De Universiteit Utrecht weet nu al dat minstens drie studenten over vier jaar op de hoogste trede van het Olympische schavot willen staan. De sporters die dinsdag gehuldigd werden voor hun deelname aan de Spelen van Rio afgelopen zomer zijn hongerig naar goud in 2020.

Twee medaillewinnaars, roeier Kaj Hendriks (brons) en hockeyster Laurien Leurink (zilver), en roeifinaliste Monica Lanz kregen in de kassen van de Botanische Tuinen lof toegezwaaid door UU-rector Bert van der Zwaan. Een vierde Olympische deelnemer, roeifinalist Harold Langen, moest wegens vakantie verstek laten gaan voor de universitaire huldiging van de Rio-gangers.

Van der Zwaan toonde zich vooral onder de indruk van het feit dat de sporters naast hun studie de tijd weten te vinden voor een topsportcarrière. “Een kwestie van discipline en goed plannen”, legde geneeskundestudent Kaj Hendriks uit. “Soms kun je het een meer prioriteit geven en soms het ander. Nu Rio achter de rug is, kan ik even meer energie in mijn co-schappen stoppen.”