Geld besparen met Halbe Zijlstra

Halbe Zijlstra: 'Jullie moeten verstandig met geld omgaan'.

‘Koop tweedehands boeken!’ Met deze gouden budgettip opende staatssecretaris van OCW Halbe Zijlstra dinsdagmiddag tijdens de UIT officieel het Nibud-programma Slim studeren = geld beheren.

“Ik wil jullie feliciteren met jullie keuze om te gaan studeren. Een diploma is de beste toekomstinvestering die je kunt doen.” In een zonovergoten Wilhelminapark zijn op dag twee van de Utrechtse Introductie Tijd honderden eerstejaars getuige van de opening van het Nibud-programma Slim Studeren = geld beheren door staatssecretaris Halbe Zijlstra. “Zoals bij veel goede investeringen gaan ook bij een studie de kosten voor de baten uit”, onderwijst Zijlstra. “Jullie moeten dus verstandig met geld omgaan.”

Zuinigjes
In samenwerking met budgetvoorlichter Nibud, zijn 12 studenten opgeleid tot studenttrainer om eerstejaars via budgettrainingen bewust te maken van hun financiële huishouden. De gedachte: met de bezuinigingen en langstudeermaatregelen die op stapel staan, is zuinig zijn en besparen geen overbodige luxe. Het Nibud slingerde gisteren bovendien nog een ander alarmerend bericht de wereld in: tweederde van de studenten kan alleen maar rondkomen, omdat grote uitgaven zoals collegegeld, zorgverzekering en studieboeken door hun ouders worden betaald (pdf).

Toch is van een crisissfeer in het park niets te merken. Op een enkele links-activistische student na is de sfeer erg gemoedelijk en de staatssecretaris klimt dan ook vol enthousiasme het podium op. Hij trakteert de studenten op zijn persoonlijke ‘gouden’ bespaartip: "koop geen nieuwe studieboeken, maar tweedehandse". Daarna schiet hij met een foampistool rubberen kogels in het publiek. De gelukkige studenten die de kogels opvangen, kunnen ze inwisselen voor cadeaubonnen bij Bol.com. Dat is al de eerste meevaller dit jaar, aldus Zijlstra.

Eigen verantwoordelijkheid
De meest in het oog springende studenten tijdens de opening zijn – hoe kan het ook anders – de leden van de JOVD, de jongerenorganisatie van Zijlstra’s VVD. Ze zijn blij dat de staatssecretaris naar Utrecht is gekomen "ook al zijn we het niet eens met al zijn plannen. De langstudeerboete vinden we een heel slecht idee”, zegt JOVD’er Jorik Kuipers. “Gelukkig ziet de VVD nu ook in dat een sociaal leenstelsel veel geschikter is. Wij vinden dat ambitieuze studenten hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelf moeten kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een tweede studie.”

De staatssecretaris begeeft zich na de opening onder de studenten en praat met ze over hun toekomst en over geldbeheer. Is het niet wat wrang dat juist een staatssecretaris met bezuinigingsplannen budgettips komt verkondigen? Jorik Kuipers: “Ik vind het juist dapper dat een politicus zijn beleid durft te verdedigen. Het CDA was de grote bedenker van de langstudeerboete. Maar die mensen zie je nu nergens meer.”

Minderen
“Als ik had geweten dat die bezuinigingen er aan zouden komen, had ik een heel andere studiekeuze gemaakt”, zegt een kritische geschiedenisstudente. Zijlstra: “Minderen moet in deze tijd, we moeten het ergens vandaan halen.” Zelf heeft hij 6 jaar en 4 maanden over zijn studie gedaan, bekent hij. “Ik had een bijbaan als postbode, maar het waren ook andere tijden, de studiefinanciering was veel hoger dan nu.” Zijlstra wil studenten nu op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en hen bewust maken van het belang van een goede studiekeuze. “Daarom is goed geldbeheer zo belangrijk.”

Na een half uurtje is Halbe Zijlstra weer vertrokken. Student Geneeskunde Sanne Kloosterboer vindt dat Zijlstra “veel wijze dingen heeft gezegd”. Student Communicatiewetenschappen Barbara van Grindsven: “De budgettips zijn zeker nuttig. Ik probeer nu ook zo min mogelijk te lenen en voorzichtig met mijn geld om te gaan. En in de vakanties ga ik werken.”

Bespaartips van Zijlstra en de budgetcoaches

1. Koop tweedehands boeken of leen ze in de bibliotheek.
  2. Smeer thuis je eigen brood in plaats van een broodje in de universiteitskantine.
  3. Eet samen met huisgenoten in plaats van te gaan eten in een restaurant of eetcafé.
  4. Zeg eens ‘nee’ en stel prioriteiten. Als je niet elke avond gaat stappen, scheelt dit enorm in je kosten.
  5. Laat je financiën niet versloffen. Maak enveloppen met rekeningen open en betaal ze op tijd.
  6. Ga geen boodschappen doen als je honger hebt: je koopt dan vaak meer. Let op: aanbiedingen zijn lang niet altijd goedkoper!
  7. Neem een inboedelverzekering.
  8. Stel aankopen uit, zo voorkom je miskopen. Of ga naar een vintagewinkel voor goedkopere kleding.
  9. Maak optimaal gebruik van studentenkortingen, bijvoorbeeld bij de kapper, de bioscoop of bij het afsluiten van een verzekering.
  10. Vraag aan waar je recht op hebt: zorgtoeslag, huurtoeslag of (eventueel) kinderbijslag. En vul je belastingaangifte in.