Gemeente breidt zoektocht naar frauderende studenten uit

Geef jij nog steeds een Utrechts woonadres op bij DUO, maar woon je eigenlijk lekker bij pa en ma thuis? Dat kan je duur komen te staan. Gemeenteambtenaren zitten mogelijk op je hielen.

De Utrechtse afdeling Burgerzaken is van plan elk jaar 100 gevallen te gaan onderzoeken waarbij fraude met de uitwonendenbeurs wordt vermoed. Utrecht sluit daarvoor een convenant met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Sinds 1 januari van dit jaar kunnen studenten die onterecht een uitwonendenbeurs ontvangen een boete krijgen en hun studiefinanciering kwijt raken. Gemeenteambtenaren mogen adresonderzoeken uitvoeren om fraude tegen te gaan.

DUO levert voor deze onderzoeken de namen van studenten met ‘risicoprofielen’ aan. Het kan bijvoorbeeld gaan om studenten die opvallend dicht bij hun ouders wonen of om studenten die op papier juist verder van de onderwijsinstelling wonen dan hun ouders.

Utrecht deed eerder dit jaar mee aan een landelijke pilot waarbij controles werden uitgevoerd naar 2000 ‘verdachte’ studenten. Vier op de tien onderzochte studenten liep daarbij tegen de lamp.

In Utrecht ging het om 30 casussen. Liefst 28 studenten woonden niet op het opgegeven adres, maar gewoon bij hun ouders, zo meldt de gemeente.